Princip individualizace v hodnocení žáků na 1. stupni základních škol
Principle of individualizion in evaluation process at primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68354Identifiers
Study Information System: 131623
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hodnocení, individualizace, žák, učitel, postoj, strategieDiplomová práce má teoreticko-praktický charakter. V teoretické části shromažďuji poznatky o vymezení pojmu hodnocení, školním hodnocení, o formách, funkcích a typech hodnocení. Dále se zmiňuji o sebehodnocení, portfoliu a individuální vztahové normě. V praktické části jsou mapované výsledky kvantitativního a kvalitativního výzkumu na základě dotazování a rozhovorů s učiteli primárních škol k tomuto požadavku. V kvantitativní části výzkumu jsem předložila dotazníky učitelům různých škol. Otázky jsou zaměřené na jejich postoj k hodnocení v současné škole, na jejich názory související s hodnocením, na sebehodnocení žáků a na míru individualizace, kterou zohledňují při hodnocení. V několika hloubkových polostrukturovaných rozhovorech, které mají charakter kvalitativní, se detailněji zaměřuji na otázky a odpovědi z dotazníku a snažím se najít u jednotlivých učitelů individuální odlišnosti nebo naopak nacházet shody v postojích a názorech k dané problematice. Klíčová slova: hodnocení, individualizace, postoj, strategie, učitel, žák
This thesis has theoretical and practicalcharacter. In the theoretical part, I accumulate knowledge about the definition of assessment and school evaluation forms, functions and types of assessment. Then I mention self-evaluation, portfolio and individual standard. In the practical part, I had evaluated the results ofquantitative and qualitative research, based on interviews with primary school teachers on the topic from the theoretical part. In the quantitative part of the research I have submitted questionnaires to teachers of different primary schools. Questions are focused on their attitude towards the current evaluation school system, student's self-evaluation and the level of individualization by teacher's student assessments. In several in-depth semi-structured interviews, which have the character of qualitative, I amfocusing moreon the answers in the questionnaire and I try to find the differences or agreements between the teacher's attitudes and beliefs on the topic in their answers. Keywords: evaluation, individualization, attitude, strategy, teacher, studets