Výzvy integrace žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ
Challenges of integration of foreign pupils at primary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68352Identifiers
Study Information System: 145893
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Horáčková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Integrace, žák-cizinec, žák s odlišným mateřským jazykem, adaptace, interkulturní vzdělávání, inkluze, kulturní odlišnosti, multikulturní výchova, primární škola, mateřský jazyk, výzvyKeywords (English)
Integration, second language pupils, foreign pupils, students-foreigners, adaptation, intercultural education, inclusion, cultural differences, multicultural education, primary, elementary school, mother tongue, challengesDiplomová práce se zabývá tématem začleňování a vzdělávání žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ. Shromažďuje a prezentuje odborné poznatky týkající se této problematiky. Zaměřuje se na klasifikaci výzev a problémů spojených s přechodem žáka do školy v cizí zemi a na jejich možná řešení a preventivní opatření. V práci bylo potvrzeno, že učitelky spatřují v přítomnosti žáka-cizince ve třídě přínos, ale zároveň přiznávají obavy z nedostatečné profesní připravenosti a nedostatku materiálů pro práci s žáky-cizinci. Empirická část práce se zabývá třemi případovými studiemi žáků-cizinců. Zaměřuje se na jejich pozorování a rozhovory s jejich třídními učitelkami. Dále se zabývá názory učitelů a výzvami, které učitelé vidí v přítomnosti žáka-cizince ve třídě. Výsledkem práce jsou také ukázky pracovních listů určených pro práci s žáky-cizinci, které navazují na sérii používaných učebnic českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Klíčová slova Integrace, žák-cizinec, žák s odlišným mateřským jazykem, adaptace, interkulturní vzdělávání, inkluze, kulturní odlišnosti, multikulturní výchova, primární škola, mateřský jazyk, výzvy
This thesis deals with the theme of integration and education of foreign pupils at primary schools. Further, it presents the findings which are connected with this theme. It focuses on classification of challenges and problems which can occur when the pupil starts to attend a school in a foreign country, and tries to find possible solutions and preventive measures as well. It has been confirmed that teachers see positive contribution of a foreign pupil in the class but they also admit and express concerns about insufficient preparedness and the lack of materials for work with the foreign pupils. The empirical part of this paper analyses three case studies which have been made thanks to observation of the foreign pupils and thanks to interviews with their class teachers. This part also concerns with teachers' opinions and their view of the challenges that are brought up by the presence a foreign pupil. The outcome of the thesis is a set of sample work sheets intended for foreign pupils. These worksheets are compatible with the textbooks for teaching Czech language which are commonly used at primary schools. Key words Integration, second language pupils, foreign pupils, students-foreigners, adaptation, intercultural education, inclusion, cultural differences, multicultural education,...