Možnosti rozvoje dílčích funkcí v předškolním a mladším školním věku
Possibilities of development of partial functions in preschool and early school age
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68117Identifiers
Study Information System: 133698
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
NÁZEV: Možnosti rozvoje dílčích funkcí v předškolním a mladším školním věku AUTOR: Bc. Markéta Dvořáková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Lenka Felcmanová ABSTRAKT: Ve své diplomové práci se zabývám problematikou dílčích funkcí a možnostmi jejich rozvoje v předškolním a mladším školním věku. V teoretické části práce se zaměřuji na charakteristiku dítěte předškolního a mladšího školního věku, nástup dítěte do školy, dílčí funkce a jejich vývoj, deficity dílčích funkcí, diagnostiku a možnou intervenci. Praktická část analyzuje výsledky výzkumného šetření hodnotícího efektivitu intervenčního programu zaměřeného na rozvoj vybraných dílčích funkcí, které zahrnuje vstupní diagnostiku vybraných dílčích funkcí skupiny dětí od 5 do 7 let, intervenční program a výstupní diagnostiku po jeho ukončení. KLÍČOVÁ SLOVA: Dílčí funkce, diagnostika, zrakové vnímání, sluchové vnímání, pravolevá orientace, intervence, předškolní věk, mladší školní věk
TITLE: Possibilities of development of partial functions in preschool and early school age AUTHOR: Bc. Markéta Dvořáková DEPARTMENT: Department of special education SUPERVISOR: Mgr. Lenka Felcmanová ABSTRACT: In my diploma thesis I deal with the issue of partial functions and their possibilities for development in the preschool age and the early school age. The theoretical part focuses on the characteristics of the preschool age, the school age, the school entrance age, partial functions and their development, deficits, diagnostics and possible intervention. The practical part analyzes the results of research evaluating the effectiveness of an intervention program focused on the development of selected functions, which includes input diagnostic of functions of the selected groups of children aged 5 to 7 years, the intervention program and output diagnostic after its completion. KEYWORDS: Partial functions, diagnostics, visual perception, auditory perception, right left orientation, intervention, preschool age, early school age