Byzantské princezny na Rusi
Byzantine Princesses in Russia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68001Identifiers
Study Information System: 87329
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Smrž, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of General History
Date of defense
15. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Kontakty Rusi s byzantskou říši během 9. a 10. století byly obchodního a vojenského charakteru. Na konci 10. století se situace změnila. Nejenže kyjevský kníže Vladimír Svjatoslavič přijal křesťanství z Konstantinopole, ale navíc získal za manželku byzantskou princeznu Annu Porfyrogennétu, sestru Basileia II. Bulgaroktona. Sňatek Vladimíra s princeznou narozenou v purpuru znamenal pro dynastii Rurikovců velkou poctu, která se nedostala ani císaři Otovi I., který žádal o byzantskou porfyrogennétu pro svého syna Otu (II.). Spolu s Annou přišli na Rus také kněží, kteří měli pomoci christianizovat zemi, a byzantští řemeslníci. Ti učili domácí řemeslníky stavět velké kamenné chrámy a zdobit je mozaikami a freskami. S příchodem křesťanství na Rus se začala rozvíjet také písemná kultura. Další byzantskou princeznou na Rusi byla matka Vladimíra Monomacha, jejíž jméno se nedochovalo. S jeho přízviskem, které Vladimír přijal přes svou matku po císaři Konstantinovi IX. Monomachovi, je spjata legenda o darech. Tzv. legenda o Monomachových darech se stala důležitou hlavně na přelomu 15. a 16. století, kdy si veliký kníže moskevský začal nárokovat titul car. V 15. století se na Rus dostaly poslední dvě byzantské princezny. Jednou z nich byla dcera Andrease Palaiologa Marie, která se provdala za verejského knížete...
Ties between Kievan Rus and the Byzantine Empire in the 9th and 10th centuries were mainly of a trade and military nature. The situation had changed however, at the close of the 10th century. Not only had the Kievan Prince Vladimir Sviatoslavich adopted Christianity from Constantinople, he had also taken to wife, Anna Porphyrogenita, the Byzantine princess and sister of Basil II Bulgaroktonos. Vladimir's marriage to a princess born to imperial purple signified a great honour for the Rurik dynasty, an honour not achieved even by the emperor Otto I who requested the hand in marriage of the Byzantine purpleborn or Porphyrogenitus for his son Otto II. Anna also brought her craftsmen and priests with her to Russia, they helped christianize the country. The craftsmen taught local builders to build large stone churches and decorate them with mosaics and frescoes. The introduction of christianity also saw the spread of the culture of the written word. Another Byzantine princess in Rus was the mother of Vladimir II Monomakh, of whom we have very little knowledge. There is a legend relating to relics connected to his nick-name which he took from his mother after the emperor Constantine IX. The so called legend of Monomakh relics became important in the period between the 15th and 16th centuries, when the great Moscow...