Demokracie a "identita": studie vztahů na příkladu afroamerického Hnutí za občanská práva
Democracy and "Identity": a Study of Relations on the Example of African-American Civil Rights Movement.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6790Identifiers
Study Information System: 1720
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Kotábová, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
26. 6. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
V tomto textu jsme se zabývali vztahy mezi pojmy "demokracie" a "identita": jak z hlediska teoretického, tak praktickým studiem příkladu takzvaného Hnutí za občanská práva (Civil Rights Movement) ve Spojených státech Amerických. Jedním z dříve nevyřčených zdrojů pro napsání této diplomové práce byla otázka, nakolik je možné považovat "demokracii" za nejlepší možný systém. Kupříkladu Dahl (1995, s. 80) píše, že ,,[k]dyž myšlenku demokracie lidé aktivně přijmou, má sklon vytvářet nejlepší uskutečnitelný politický systém nebo rozhodně nejlepší stát vůbec". Povaha této práce ukazuje, že tato úvaha je možná správná, ale málo obrácená k praxi, neboť "empirické demokracie" mohou koexistovat (a také koexistují) s vylučováním určitých osob. I lidé, kteří demokratická pravidla přijímají, mohou jejich aplikaci omezovat na určité kategorie, hlásit se k volné soutěži myšlenek ve volebním procesu a současně druhým upírat rovnoprávnou participaci s odkazem na jejich podřízenost, považovat "život, svobodu a sledování štěstí" za nezcizitelná lidská práva a přitom podporovat nějakou verzi rasismu či kolonialismu: tento poznatek se týká i vylučovaných osob, které poukazují na nespravedlnost svého místa v sociálním světě. Míra vyloučení může být rozsáhlá a dlouhodobá tak jako v případě Spojených států s jejich...
The text concentrates on two important phenomenons of contemporary world: "democracy" and "identity". Its two main questions are: (I) Is the development of "open identities" desirable in "democratic states"? (II) What kind of conditions is favorable to this development? Answering to these questions is divided into two parts: theoretical inquiry and practical investigation of the Civil Rights Movement. The theoretical part focuses on the notions of "universalism" and "project of identity". It argues that we should be cautious when we encounter with the claims of universality because they may serve as a cloak of exclusion and legitimize political actions. "Projects of identity" are visions which ascribe certain characteristics to categories of people and try to represent and/or activate them; they are connected not only with excluded but with excluders as well and we may judge them according to specific criterias that are presented in the text. The practical section deals with the african-american Civil Rights Movement of the 1950s and the 1960s and studies concrete "projects of identity" as they were articulated by African Americans. Firstly it is concerned with the nature of their exclusion, secondly it pays attention to three représentants of given era (Martin Luther King, Malcolm X, and Stokely...