Language and Ageing - On the Role of Second Language in Cognitive Training in People with Dementia
Jazyk a stárnutí. K úloze druhého jazyka při kongnitivním tréninku osob s demencí
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67555Identifiers
Study Information System: 150133
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Matuchová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aging, cognitive training, second language, dementiaKeywords (English)
aging, cognitive training, second language, dementiaDiplomová práce se zabývá vlivem kognitivního tréninku v cizím jazyce u starších lidí trpících demencí. Po popsání základní anatomie nervového systému, neurolingvistických teorií a také stárnutí a kognitivních aspektů v souvislosti s učením se jazykům se práce zabývá uskutečněním experimentu, který by mohl pomoci klientům s demencí rozšířit jejich slovní zásobu v cizím jazyce. Toho má být dosaženo prostřednictvím individuálních terapeutických sezení s použitím pracovních listů vytvořených přímo pro tyto účely. Výsledky naznačují, že kognitivní trénink je u klientů s demencí prospěšný a mohl by být praktikován ve větší míře. Klíčová slova stárnutí, demence, jazyk, kognitivní trénink, neurolingvistika
The thesis explores the influence of cognitive training carried out in a second language on the elderly suffering from dementia. Having described the basic anatomy of the nervous system, neurolinguistic theories as well as ageing and having dealt with cognitive aspects in relation to language learning, the thesis aims at performing an experiment that should help dementia clients to broaden their vocabulary in a second language. This is to be achieved through individual therapy- like units using worksheets created specifically for these purposes. The results indicate that cognitive training in a second language is beneficial to dementia clients and could be used more extensively. Key words ageing, dementia, language, cognitive training, neurolinguistics