Didaktické situace v matematice na základní škole. Třídění čtyřúhelníků na základě vybraných vlastností
Didactical situations in mathematics at lower secondary level. The classification of quadrilaterals based on selected characteristics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67446Identifikátory
SIS: 122581
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
19. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Didaktické situace v matematice, matematické vzdělávání na 2. stupni ZŠ, konstruktivismus, čtyřúhelníky v rovině, třídění čtyřúhelníkůKlíčová slova (anglicky)
Didactical situations in mathematics, teaching mathematics at lower secondary level, constructivism, quadrilaterals in the plane, classification of quadrilateralsNÁZEV: Didaktické situace v matematice na základní škole. Třídění čtyřúhelníků na základě vybraných vlastností. AUTOR: Bc. Kateřina Vladyková KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. ANOTACE: Tato diplomová práce se zabývá možným využitím Teorie didaktických situací ve výuce matematiky na druhém stupni české základní školy, konkrétně v oblasti třídění čtyřúhelníků na základě vybraných vlastností. Práce se skládá ze dvou částí, z teoretické a praktické. V teoretické části jsou nejprve představeny základní pojmy Teorie didaktických situací. V další části jsou představeny kurikulární dokumenty, které jsou platné v současné době v České republice; pozornost je věnována hlavně tématu čtyřúhelníky. Dále jsou v této části analyzovány vybrané učebnice, které se využívají ve výuce v českých základních školách, opět se zaměřením na zpracování tématu čtyřúhelníky. Jako ukázku konkrétního využití Teorie didaktických situací ve výuce matematiky na české základní škole předkládá autorka v experimentální části práce podrobný scénář k výukové jednotce, který je zpracován a realizován dle zásad Teorie didaktických situací. Dále uvádí průběh i vyhodnocení připravené výukové jednotky. Cílem experimentu bylo připravit a vyzkoušet jinou organizaci didaktické situace...
TITLE: Didactical situations in mathematics at lower secondary level. The classification of quadrilaterals based on selected characteristics. AUTHOR: Bc. Kateřina Vladyková DEPARTMENT: Department of Mathematics and Mathematical Education SUPERVISOR: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. ABSTRACT: This thesis deals with the possible use of the Theory of didactical situations in mathematics at the lower secondary level of Czech school. It is specifically focused on the classification of quadrilaterals based on selected characteristics. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals mainly with the introduction of Theory of didactical situations, defining and explaining their basic concepts. The thesis also briefly introduces currently existing curricula in the Czech Republic, in which quadrilaterals were the author's main focus. Furthermore, the topic is analyzed from educational materials (textbooks) used in Czech primary schools. In the experimental part of the thesis the author presents a detailed script of educational unit. It is a practical demonstration of a particular theory of didactic situations in teaching mathematics at the Czech elementary school, which is developed and implemented according to the principles of the theory of didactic situations. The thesis...