Interakční prostředky v situacích výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy se zaměřením na hodnocení
Interaction Means in Visual Art Education Classes at primary Schools with a Special Focus on Assessment
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67396Identifiers
Study Information System: 149602
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Komunikace, hodnocení, interakce, interakční prostředky, zpětná vazba, výtvarná výchova, primární vzděláváníKeywords (English)
Communication, assessment, interaction, interaction means, feedback, visual art eduaction, primary educationDizertační práce se zaměřuje na problematiku komunikace, interakce a zpětné vazby v souvislostech s hodnotícími situacemi ve výtvarné výchově na prvním stupni základních škol. Vychází z empirického výzkumu tvořeného třemi výzkumnými etapami, které řešily zkoumanou problematiku pomocí dotazníkového šetření, participačního pozorování, řízených rozhovorů a terénní sondou do reálné výuky výtvarné výchovy. Do výzkumu byli zahrnuti učitelé výtvarné výchovy základních škol v Libereckém kraji. Ve třetí etapě se výzkumu zúčastnili také žáci třetích až pátých tříd. Výzkum sledoval obsah a formu zpětnovazebných informací, které žáci získávají v interakčních situacích při hodnocení jejich výtvarných produktů. Zjištěné výsledky naznačují, že učitelé pociťují obtíže při výběru hodnotících kritérií a informace, které předávají žákům, jsou obsahově prázdné a nevztahují se k výtvarným hodnotám.
The thesis examines the topic of communication, interaction and feedback in regard to the assessment situations in Visual Art classes at primary school. It is based on empirical research that approached the subject from various different methodological perspectives: questionnaire, participant observation, interview and an insight into the real educational situation. The participants of the research were a sample of visual art teachers from primary schools of Liberec region. The research focused on the content and the form of feedback information that the students receive in the interaction situations during their art work assessment. The results suggest that the teachers have problems to find relevant assessment criteria and the information they pass to the students has no real content and it does not refer to art values of their work.