The king as a writer: The image of Anglo-Saxon rulers in the perspective of contemporary artists and society
Panovník v roli autora: Obraz anglosaského krále očima soudobých umělců a společnosti
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67369Identifiers
Study Information System: 148088
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Čermák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
9. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
královský majestát, lingvistická analýza, staroanglické texty, středověké rukopisy, anglosaská ikonografie, Pastýřská péče, Rozhovory duše s Bohem, Útěcha z filosofie, Církevní dějiny národa Anglů, Život krále Alfréda, král Alfréd, král Athelstan, král Edgar, Knut Veliký, Emma NormandskáKeywords (English)
medieval kingship, medieval authorship, a linguistic analysis, Old English, Anglo-Saxon iconography, Anglo-Saxon manuscripts, Christianity, monastic reform, Pastoral Care, Soliloquies, Consolation of Philosophy, Ecclesiastical History of the English People, Life of King Alfred, Asser, Bede, King Alfred, King Edgar, King Æthelstan, King Cnut, Queen Emma, Queen ÆlfgifuDiplomová práce je zaměřena na význam psaného slova coby prostředek vládnutí anglosaských panovníků. Pro tento účel bylo vybráno období ohraničené příchodem římských misionářů roku 597 a normandským vyloděním v roce 1066, jelikož tato událost již předznamenává nový směr vývoje anglosaských zemí s výrazným vlivem tehdejší francouzské společnosti. Přístup králů k psanému slovu je analyzován na základě dochovaných literárních a ikonografických důkazů, z nichž značnou část tvoří dokumenty sepsané či objednané samotnými králi, zbývající část je zastoupena vizuálním zobrazením panovníků v dochovaných rukopisech. První kapitola popisuje historické pozadí, jež je nezbytné pro správný výklad zkoumaných textů a portrétů. Její obsah je zaměřen na hlavní koncepty této práce, tj. podstata literární aktivity v rámci středověku, vývoj chápání královského majestátu a postup šíření křesťanství v anglosaských zemích. Druhá kapitola se zabývá analýzou písemných dokumentů a specializuje se na texty sepsané v období vzdělávací a náboženské reformy krále Alfréda. Podrobný rozbor staroanglických překladů dokazuje, že Alfréd používal texty jako didaktické prostředky, sloužící především k podpoře náboženství a vzdělávání. Klíčové spisy této kapitoly představují Pastýřská péče sepsaná sv. Řehořem, Rozhovory duše s Bohem od...
The present thesis focuses on the importance of the written word as a ruling device of the Anglo- Saxon kings. Due to the availability of historical evidence, the studied period begins in 597 with the arrival of Christian missionaries from Rome and ends prior to the Norman Conquest in 1066. The kings' approach to the written word is analyzed on the basis of surviving literary and iconographic evidence, i.e. on documents composed for or by the rulers, and on the visual images of the rulers as portrayed in surviving manuscripts. The first chapter provides a historical background necessary for the correct interpretation of the examined texts and portraits. This section is aimed at the main concepts discussed in the thesis: medieval authorship, medieval kingship, and the spread of Christianity within the Anglo- Saxon kingdoms. The second chapter offers the analysis of written documents and focuses on the texts composed within the scope of King Alfred's educational and religious reform. The close reading of the OE translations demonstrates the king's use of the texts as didactic tools mainly serving to promote religion and learning within the kingdom. The key texts are Gregory's Pastoral Care, Augustine's Soliloquies, and Boethius's Consolation of Philosophy; an additional context of the king's life and...