ETA in Spanish fiction movies : product or creator of Spanish collective memory?
ETA ve španělských hraných filmech : produkt či tvůrce španělské kolektivní paměti?
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67323Identifikátory
SIS: 120755
Kolekce
- Kvalifikační práce [18142]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tomalová, Eliška
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Západoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra evropských studií
Datum obhajoby
27. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Kolektivní paměť, film, ETA, Španělsko, separatistický terorismus, makro- a mikro-úroveň, Operación Ogro, Yoyes, El Lobo, Todos estamos invitadosKlíčová slova (anglicky)
Collective memory, cinema, ETA, Spain, separatist terrorism, macro- and micro-level, Operación Ogro, Yoyes, El Lobo, Todos estamos invitadosMagisterská diplomová práce "ETA ve španělských hraných filmech: Produkt či tvůrce kolektivní paměti?" se zaměřuje na vzájemný vztah mezi historií, filmovými obrazy and způsobem jakým jednotlivci vnímají španělskou traumatickou minulostí spojenou s baskickou separatistickou organizací ETA. Ačkoliv v posledních letech výrazně vzrostl objem literatury zabývající se kolektivní pamětí, přístup, který je charakteristický pro tuto práci, se snaží zaplnit mezeru v akademickém bádání tím, že kombinuje makro-úroveň (veřejnou) a mikro-úroveň (osobní) kolektivní paměti. S pomocí využití dynamické koncepce paměti, teoretického přístupu, který je čím dál tím vice populární v rámci interdisciplinárního pole kolektivní paměti, tato diplomová práce analyzuje čtyři hrané filmy, jejichž námětem je působení a činnost baskické teroristické organizace ETA. Tyto vizuální obrazy minulosti nám umožňují reflektovat, jakým způsobem španělská kinematografie organizace zobrazuje, a jak se její zobrazení mění s koloběhem času. Aby bylo doplněno zkoumání na makro-úrovni, zabývá se práce take analýzou 14 polo- strukturovaných rozhovorů, s cílem zjistit, jakým způsobem jsou filmové obrazy organizace ETA u jednotlivců přijímány. V obou případech jsou data podrobena tématické analýze.
The Master's thesis "ETA in Spanish Fiction Movies: Product or Creator of Spanish Collective Memory?" focuses on the interrelationship between history, cinematic representations and the way individuals perceive the traumatic past of Spanish history related to the Basque separatist organization ETA. Althought in the recent years there has been a proliferation of literature on collective memory, the approach, which this research follows, fills the gap by combining the macro-level (public) and micro-level (personal) of collective memory. Using the dynamics memory perspective, a theoretical framework that has grown popular within the multidisciplinary territories of collective memory scholarship, the thesis analyses four movies dealing with the ETA subject. These works allow us reflect on how the Basque separatist organization is portrayed in Spanish cinema and how this image has changed through time. To complement the investigation at the macrolevel, semi-structured interviews with 14 participants were conducted, searching for answers how cinematic representations influence people's perception of ETA and its actions. In both cases, thematic analysis was employed as a technique of data analysis