Role britského panovníka v ústavních krizích
Role of British Monarch during Constitutional Crises
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67229Identifikátory
SIS: 143544
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rovná, Lenka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mezinárodní teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Institut mezinárodních studií
Datum obhajoby
17. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Královské prerogativy, Jiří V, Zákon o parlamentu 1911, irské Home Rule, národní vláda 1931Klíčová slova (anglicky)
Royal prerogative, George V, Parliament Act 1911, Irish Home Rule, National government 19311 Abstrakt Britský panovník plní ve vztahu ke státoprávnímu uspořádání své země dvě role, roli reprezentativní a roli výkonnou. Role výkonná je často upozaďována, ačkoliv se z hlediska potencionálního dopadu na chod státu jedná o roli jednoznačně důležitější. Britský panovník zůstává i v 21. století hlavou exekutivy, součástí legislativy a zdrojem judikativy. Prostřednictvím tzv. královských prerogativů vykonává svou reziduální moc. Vývoj ústavních zvyklostí sice panovníkovy pravomoci delegoval na ministerského předsedu, potažmo ministry jednotlivých rezortů, reálná možnost kolize mezi vůlí panovníka a vlády ovšem zůstává odkazem na specifičnost britského právního systému. Práce na zakládě analýzy ústavních krizí z let 1910-1911, 1913-1914 a 1931 předkládá argumenty podporující hypotézu, jež tvrdí, že povinnost panovníka jednat na radu ministerského předsedy není výlučná. Pokud by se země dostala do bezprostředního ohrožení, panovník by byl oprávněn jednat dle svého vlastního uvážení i v případě, že by jeho postoj nekorespondoval s postojem ministerského předsedy.
1 Abstract British monarch performs two roles in a relation to the land's form of government. These can be characterised as a dignified role and an efficient role. The latter is often sidelined even though it is undoubtedly more important in terms of potential impact on state functioning. British monarch remains the head of the executive, part of the legislature and source of the judiciary even in the 21st century. He performs his residual powers by means of so called royal prerogatives. The fact that development of constitutional convention delegated these prerogatives to the prime minister and other members of the Cabinet does not at the same time preclude a possibility of colision between the will of the monarch and the prime minister. This problem relates to the uniqueness of the British law system. Through the analysis of constitutional crises which occured between 1910-1911, 1913-1914 and in 1931 this thesis argues that the duty of the monarch to act strictly according to the advice of the prime minister is not exclusive. If the country was in an imminent danger the monarch would be allowed to act solely according to his own judgement even if this judgement was not shared by the prime minister.