Domov v konceptualizaci českých mluvčích (dotazníkové šetření)
DOMOV (house/home/homeland) as a Czech concept (Questionnaire survey)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67196Identifikátory
SIS: 121319
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
domov, konceptualizace, kognitivní lingvistika, jazykový obraz světa, klíčová slova, srovnávací výzkum EUROJOSKlíčová slova (anglicky)
house, home, homeland, conceptualization, cognitive linguistics, linguistic picture of the world, key words, comparative EUROJOS researchPráce je zaměřena na zkoumání konceptualizace domova českými mluvčími různých věkových kategorií (předškolní děti, studenti, dospělí). Snaží se doplnit poznatky zjištěné v rámci mezinárodního srovnávacího výzkumu EUROJOS Jazykový obraz světa Slovanů a jejich sousedů. Metodologicky vychází z kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky. Ověřuje konceptualizaci domova na základě dotazníku inspirovaného výzkumem probíhajícím v rámci projektu EUROJOS. Toto šetření je modifikováno, zařazeni do něj jsou zástupci různých věkových skupin. Zařazeny do něj jsou i předškolní děti, jejichž konceptualizace se ověřují prostřednictvím kresby. V práci se porovnávají dosavadní výsledky vlastního empirického šetření s teoretickými východisky.
This bachelor's thesis is focused on exploring of home conceptualization by Czech native speakers of different ages (preschool children, students, adults). It aims to supplement information identified in the context of international comparative EUROJOS research - Linguistic and cultural picture of the world of Slavs and their neighbors. It's methodologically based on cognitive linguistics and etnolinguistics. It verifies the conceptualization of home based on my questionnaire which was inspired by ongoing research within the EUROJOS project. This survey will be modified; representatives of different age groups are assigned to it. Preschool children are included to this project too and their conceptualization is verified through drawings. In this bachelor's thesis the current results of my own empirical survey are compared with theoretical solutions.