Škola doma - výchova a vzdělávání dítěte na l. stupni v rodinném prostředí
Homeschooling - Primary Education of Children at Home
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67131Identifikátory
SIS: 137580
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
domácí škola, domácí vzdělávání, důvody, efektivita, negativa, socializaceKlíčová slova (anglicky)
home school, home schooling, reasons, efficiency, negative aspects, socializationTématem této bakalářské práce je domácí vzdělávání dítěte na prvním stupni základní školy v České republice. V teoretické části se zabývám historií, vývojem a jednotlivými oblastmi domácího vzdělávání - důvody pro vstup do domácího vzdělávání, socializace dítěte v domácím vzdělávání a efektivita domácího vzdělávání, ve kterých jsem se snažila shrnout názory zastánců i odpůrců. V praktické části jsem pomocí strukturovaných rozhovorů s pěti rodinami získala konkrétní důvody pro vstup jednotlivých rodin do domácího vzdělávání. Dále jsem načerpala informace, jak je náročná příprava na výuku a výuka samotná, a jaká existují negativa domácího vzdělávání. Zjistila jsem, že výpovědi respondentů se poměrně shodují, žádné velké rozdíly jsem neshledala. Také rodiče potvrzují většinu názorů zastánců domácího vzdělávání uvedených v teoretické části. Tato práce by měla přinést základní informace a osobní zkušenosti rodin především rodičům, kteří o domácím vzdělávání uvažují.
The topic of this thesis is home schooling of children on the first level of basic school in the Czech Republic. The theoretical part of my thesis is dealing with the history, development and individual spheres of home schooling and I have tried to summarize here the opinions of both the supporters and opponents of home schooling by focusing on the following issues: the reasons for entering home schooling, socialization of a child in home schooling and its efficiency. In the practical part I identified the reasons why individual families enter home schooling based on structured interviews with five different families. Then I gathered information about how demanding the preparation for home schooling is as well as home schooling itself, including the negative aspects of home schooling. I have learned that the answers of the respondents are quite similar, I have not found any significant differences. Most opinions of the supporters of home schooling mentioned in the theoretical part have also been confirmed by the experience of the parents. This thesis should bring both basic information and personal experience of families mainly to parents who are considering home schooling.