Přírodovědná výuka v terénu a její vliv na postoje a znalosti žáků
Field education in science and its effect on attitudes and knowledge of pupils
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66859Identifiers
Study Information System: 141453
Collections
- Kvalifikační práce [20073]
Author
Advisor
Referee
Janštová, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
6. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka, biologie, přírodopis, didaktika, postoje, motivaceKeywords (English)
teaching, biology, science, didactics, attitudes, motivationTato bakalářská práce pojednává o efektivitě výuky přírodovědných předmětů v terénu a jejím vlivu na postoje a znalosti žáků základních a středních škol. Shrnuje poznatky z již uskutečněných výzkumů zabývajících se tímto tématem, ze kterých vyplývá, že zařazení terénních cvičení do výuky hraje nezastupitelnou roli ve vzdělávacím procesu a pozitivně ovlivňuje postoje a znalosti studentů. Alternativním řešením pro uskutečnění exkurzí do přírody mohou být tzv. virtuální terénní cvičení, během nichž jsou žáci seznamováni s danou problematikou pomocí informačních technologií. Dále se tato práce věnuje faktorům ovlivňujících realizaci a průběh samotných terénních cvičení a postojům učitelů k této metodě výuky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis discusses the effectiveness of field education in science and its impact on the attitudes and knowledge of pupils from primary and secondary schools. It summarizes the findings from researches already performed on this topic. The studies indicate that the inclusion of field trips in curriculum plays an important role in the educational process and positively influences the attitudes and knowledge of students. An alternative to real excursions to the countryside can be a virtual field trip, during which the students gain information about the topic using the information technology. Moreover, this thesis deals with the factors affecting the implementation of field trips and also comprises the attitudes of teachers towards this method of teaching. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)