Čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ : vliv rozdílných vzdělávacích programů
Reading literacy of primary school children : educational programmes influence
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66750Identifiers
Study Information System: 137212
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Slussareff, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
25. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gramotnost, čtenářská gramotnost, základní škola, čtení, děti, vzdělávací programy, knihovnyKeywords (English)
literacy, reading literacy, primary school, reading, children, educational programmes, librariesDiplomová práce na téma "Čtenářská gramotnost dětí na 1. stupni ZŠ: vliv rozdílných vzdělávacích programů" je zaměřena na čtenářskou gramotnost, její rozvoj a vliv vzdělávacích programů. První kapitola je věnována teoretické analýze čtenářské gramotnosti. Další kapitola pojednává o prostředcích a možnostech rozvoje čtenářské gramotnosti a také roli rodičů, knihoven a škol v tomto procesu. Třetí kapitola se zabývá tématem alternativního školství a metodami výuky čtení. Čtvrtá kapitola popisuje výzkum vlivu vzdělávacích programů na čtenářskou gramotnost. Závěrečná kapitola je zaměřena na spolupráci knihovny a škol ve městě Kladně, analyzuje nedostatky a předkládá možnosti zlepšení.
The thesis on the theme "Reading literacy of primary school children: educational programmes influence" is focused on reading literacy, its development and influence of the educational programmes. First chapter is devoted to theoretical analysis of reading literacy. Next chapter discusses about resources and options of reading literacy development and also about the role of parents, libraries and schools in this process. Third chapter deals with the topic of alternative education and methods of teaching reading. Fourth chapter describes the research of the educational programmes influence on reading literacy. Final chapter is focused on cooperation of library and schools in the town of Kladno, analyzes the shortcomings and brings in the possibilities of development.