Soudobé snahy o prosazení filmové výchovy ve všeobecném vzdělávání
Contemporary Efforts for Film Educating at Primary and Secondary Schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66583Identifiers
Study Information System: 115088
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Advisor
Referee
Čeněk, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
11. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Filmová výchova, filmová, audiovizuální výchova, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, rámcové vzdělávací programy, výzkumný ústav pedagogický, filmová gramotnost, kánon filmu, kurikulaKeywords (English)
Film education, film, audiovisual education, formal education, non-formal education, general educational programs, Insitute for educational research, film literacy, canon of the film, cur-riculumTato bakalářská práce sleduje snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Snaží se o zmapování stavu filmové výchovy na našem území v historickém kontextu, převážná část je věnována situaci v posledních 13 letech, kdy se situace začala měnit k lepšímu. Práce je členěna do čtyř kapitol, první je věnována zevrubné historické recepci filmové výchovy na našem území, kde se zaměřuji na školní filmovou výchovu, dětské filmové kluby a amatérská hnutí v českém, ale i evropskému kontextu (i když velice okrajově). První kapitola se pohybuje v časovém rozmezí od počátku vzniku kinematografie po 80. léta 20. století. V druhé kapitole reflektuji situaci filmové výchovy po roce 1989 na exemplárních příkladech v té době nejsilnějšího mediátora filmové osvěty AČFK a jeho aktivit. Přirozeně se přes osobu Jiřího Králíka dostanu k velmi ambicióznímu projektu na poli filmové výchovy, ke kánonu filmu. Třetí kapitola se podrobně věnuje genezi začlenění F/AV do rámcových vzdělávacích programů českých škol a sleduje postoj státních subjektů jako MŠMT, či MK. Na třetí kapitolu navazuje poslední část této práce, která původně měla být věnována školám, na kterých se měl nový nepovinný předmět učit, avšak nastala taková situace, kdy nebyla dohledána jediná škola, která by převzala model F/AV tak,...
This bachelor thesis focuses on effort to promote film/audiovisual education in the frame of the general education. It tries to map out the condition of the film education in our country in both historical and contemporary context. The major part is devoted to the situation in the last 13 years when things started to improve. The work is divided into 4 chapter, the first is dedicated to thorough historical reception of film education in our country where I focus on school film education, children's film clubs, amateur movements but also the European context (albeit marginally). The first chapter covers the period from the beginning of cinema to the 80s of the 20TH century. The second chapter reflects the situation of the film education after 1989 using the best examples of the strongest mediator of the film enlightenment of those times - AČFK and its activities. Naturally I will get to a very ambitious project in the field of film education - canon of the film - through Jiří Králík (former deputy of ACFC). The third chapter analyzes in detail the genesis of the inclusion of F/AV to general educational programs of Czech schools and observes the attitude of the government entities such as the Ministry of Education or Ministry of Culture. The third chapter is followed by the last part of the thesis...