Image of British Culture in ESOL Textbooks
Reprezentace britské kultury v učebnicích anglického jazyka
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66569Identifiers
Study Information System: 161664
Collections
- Kvalifikační práce [18847]
Author
Advisor
Referee
Matuchová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
angličtina, ESOL, učebnice, britská kultura, kultura, obsahová analýzaKeywords (English)
English, ESOL, textbook, British culture, culture, content analysisCílem této bakalářské práce je analyzovat podobu britské kultury v ESOL učebnicích anglického jazyka. Za tímto účelem byla zvolena obsahová analýza, jejíž jednotlivé kroky zkoumají rozsah jakým se zvolený vzorek, New English File, zabývá britskou kulturou. Současně se zaměřují na dominantní prvky analyzované kultury dle antropologického konceptu dichotomockého dělení kultury na "produkty" a "chování" a zároveň je zkoumán i poměr, v jakém jsou zastoupeny prostředky prezentující zkoumaný fenomén. Práce se dělí na dvě významné části, a to přehled odborné literatury zabývající se problematikou integrace kultury do výuky cizího jazyka a samotnou obsahovou analýzu, jenž je úzce spjatá s teoretickými poznatky představenými v části první. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of this thesis is to analyse the image of British culture in selected ESOL textbooks by evaluating the amount of content associated with it. The objectives are to discover the extent into which the culture is implemented in the selected sample - New English File series - as well as the series' focus on either elite Culture involving the great products of civilisation or culture in terms of behaviours, beliefs, and life patterns, and what the balance of its forms of representation is. Two major intertwined parts are covered within this paper: a specialist literature review and a content analysis, where the latter builds upon the theoretical background established in the former. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)