Historie a současnost Základní školy Jaroslava Ježka v kontextu výuky českého jazyka
Past and present Elementary school of Jaroslav Jezek in the context of teaching Czech language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66234Identifiers
Study Information System: 147924
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
počátky výuky zrakově postižených, současná výuka, kompenzační pomůcky, hmatové a sluchové vnímání, četba Braillova písma, komunikační dovednosti, knihovny pro lidi se zrakovým postižením, metody výuky v českém jazyce, příprava žáků se zrakovým postižením k příjímacím zkouškám na střední školu, soutěže pro děti se zrakovým postižením týkající se českého jazykaKeywords (English)
the beginnings of teaching of visually impaired children, the current instruction, compensatory aids, tactile and auditory perception, reading Braille, communication skills, the library for people with visual disabilities, teaching methods in the Czech language, preparation of students with visual impairments entrance exams for secondary school, competitions for children with visual impairments related to the Czech languageDiplomová práce pod názvem "Historie a současnost Základní školy Jaroslava Ježka v kontextu výuky českého jazyka" se zabývá počátky výchovy a výuky dětí se zrakovým postižením v Soukromém ústavu pro slepé děti a na oči choré. Dále popisuje současná specifika a zásady výuky zrakově postižených dětí na Základní škole Jaroslava Ježka. Diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola pojednává o historii výchovy a výuky zrakově postižených dětí v českých zemích. Druhá kapitola shrnuje zásady a specifika výuky a vyzdvihuje důležitost hmatu a kompenzačních pomůcek při výuce. Třetí kapitola sleduje vliv četby a mluveného slova na děti se zrakovým postižením. Čtvrtá kapitola pojednává o současné koncepci výuky českého jazyka. Pátá kapitola se věnuje soutěžím a kulturním akcím, kterých se děti na Základní škole Jaroslava Ježka účastní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
My graduation theses under the title "Past and present Elementary school of Jaroslav Jezek in the context of teaching Czech language" thesis deals with the early education and teaching of visually impaired children in the Private institution for blind children and sick eyes and further it describes the current characteristics and principles of teaching visually impaired children at the elementary school of Jaroslav Jezek. The graduation theses is divided into five chapters. The first chapter deals with the history of education and teaching visually impaired children in the Czech lands. The second chapter summarizes the principles and specifics of teaching and further highlights the importance of touch and compensatory aids during the class. The third chapter follows the influence of reading and the spoken word for children with visual impairments. The fourth chapter deals with the current concept of teaching the Czech language. The fifth chapter is dedicated to competitions and cultural events, in which children at Elementary school of Jaroslav Jezek participate. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)