Konstrukce vzdělávacího programu pro terénní sociální pracovníky ve vyloučených lokalitách
The design of the training programme for field social workers in excluded localities
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66130Identifikátory
SIS: 122976
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Víšek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
3. 2. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Romové, menšina, sociální vyloučení, integrace, terénní sociální práce, profesiogram, kompetence terénního sociálního pracovníkaKlíčová slova (anglicky)
Roma, minority, social exclusion, integration, social work in the streets, professiogram, field social workwr competencesBakalářská práce "Konstrukce vzdělávacího programu pro terénní sociální pracovníky ve vyloučených lokalitách" je tematicky zaměřena na jednu z metod sociální práce - terénní sociální práci. Specificky pojednává o terénní sociální práci poskytovanou v lokalitách v rámci Ústeckého kraje, které jsou označeny jako "sociálně vyloučené romské lokality", a primárně řeší osobnost terénního sociálního pracovníka a jeho profesní kompetence. Cílem práce je sestavení vzdělávacího programu, jehož ambicí je vybavit terénní sociální pracovníky ve vyloučených lokalitách takovými vědomostmi, dovednostmi a kompetencemi, aby byli schopni vykonávat svou profesi kvalitně a efektivně. Při zpracovávání tématu práce vycházím z již známých poznatků a faktů týkající se oblasti terénní sociální práce a přístupů v práci s menšinami. Neopomíjím ani romskou tematiku zaměřenou na specifické potřeby Romů vyplývajících z jejich historie, kultury a tradic. Zároveň se zabývám současnou situací problematiky sociálního vyloučení Romů v ČR. Tyto poznatky analyzuji, shrnuji a pokouším se vytvořit ucelený přehled o této specifické kategorii sociální práce. Aby vzdělávací program odrážel nejen potřeby cílové skupiny, ale hlavně vyhovoval potřebám terénních sociálních pracovníků, využívám profesiografie, jako metody pro získávání...
The thesis "The construction of an educational program for field social workers in excluded areas" focuses in its topic on one of the social work approach - field social work. It addresses the field social work performed in the areas in the Usti region which are labelled as "socially excluded Roma areas" and primarily addresses the personality of social worker and his or her professional competencies. The aim of the thesis is a construction of an educational program reflecting knowledge, skills and competencies needed for effective and high quality professional performance. I based this topic on knowledge from the field social work, work with ethnic minority approaches and andragogy. I also included topic of Roma people focused on specific needs of Roma arising from their history, culture and tradition. I also mention recent situation in social exclusion of Roma people in the Czech Republic. I analyze the knowledge, summarize it and strive to make a comprehensive view on this specific category of social work. I use a professiography - a method of systematic collecting of knowledge about profession to ensure that the educational program reflects not only the needs of target group but also the needs of field social workers. I make a general professiogram based on content analyses of legislative...