Motivace účastníků zimního cestovního ruchu
Motivation of winter tourism participants
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66049Identifiers
Study Information System: 161918
Collections
- Kvalifikační práce [19614]
Author
Advisor
Referee
Špaček, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
25. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zimní cestovní ruch, výběr destinace, obraz destinace, loajalita, Lipno nad VltavouKeywords (English)
Winter tourism, destination choice, destination image, place attachment, loyalty, Lipno nad VltavouV zimním cestovním ruchu spojeném se zimními sporty je možné v posledních letech pozorovat jistou stagnaci. Nedochází již k výraznému celkovému nárůstu počtu účastníků, ale vznikají nové lyžařské areály a stoupá mezi nimi konkurenční boj. Z hlediska konkurenceschopnosti je nutné zabývat se důvody, které vedou ke konečnému výběru lyžařské destinace účastníkem zimního cestovního ruchu. V této práci je věnována pozornost konceptům, které právě ovlivňují výběr destinace. Těmito koncepty, které jsou ve stručnosti představeny na základě zahraniční literatury, jsou: obraz destinace, place attachment a loajalita. Dále byl v průběhu zimní sezony 2015 uskutečněn v nově se rozvíjející destinaci Lipno nad Vltavou výzkum založený na pozorování a rozhovorech s návštěvníky. Následně zde byly aplikovány výše zmíněné koncepty. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
It is possible to observe certain stagnation of the winter tourism which is linked with winter sports. The overall number of participants is not growing any more, however, new ski resorts are being set up and the competition is continuously rising. In order to stay competitive, it is necessary to take into account reasons which leads to the final decision of a tourist to choose certain ski resort. This thesis concentrates on the concepts that influence the process of choosing the destinationThese concepts, which are based on foreign literature are following: destination image, place attachment, loyalty. During the winter season of 2015 there was also a research conducted at the recently developing destination Lipno nad Vltavou, which was based on observations and interviews with the visitors. The above mentioned concepts were applied here. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)