Multikulturní výchova v mateřské škole
Multiculturale education in nursery school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65928Identifikátory
SIS: 82418
Katalog UK: 990017785820106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krčmářová, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
27. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dítě předškolního věku, multikulturní výchova, předsudky, prosociální chovánímKlíčová slova (anglicky)
preschool child, multicultural training, prejudices, prosocial behaviourDiplomová práce je zaměřena na způsob a realizaci multikulturní výchovy v mateřských školách, na předsudky u dětí předškolního věku, všímání si etnických rozdílů mezi vrstevníky a zabývá se také prosociálním chováním dětí ukončující předškolního vzdělávání. V teoretické části je zpracována obecná rovina tématu, kterou je multikulturní výchova v předškolních zařízeních ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro mateřské školy. Dále pak řeší problematiku vzniku předsudků u dětí v předškolním věku a jejich možné napravení edukací. Zjišťuje, v jakém věku si začínají všímat etnických rozdílů mezi svými vrstevníky a jak na ně tyto rozdíly působí. Praktická část diplomové práce se zabývá samotným testováním vybraných respondentů ukončujících předškolní vzdělávání ve dvou třídách s jiným multikulturním složením dětí a zjišťováním podoby a konkrétních postupů multikulturní výchovy na vzorku mateřských škol. Výsledky přinášejí informace o prosociálním chování mezi dětmi odlišných tříd a jejich možných předsudcích. Z výsledků o podobnosti a konkrétních postupech multikulturní výchovy je zpracována případová studie dobrých zkušeností.
This diploma thesis is focused on the way and realisation of multicultural training at nursery schools as well as on preschool children prejudices, children noticing ethnic differences among their peers and it also deals with prosocial behaviour of children who are finishing their preschool education. Theoretical part covers general level of the subject, which is multicultural training at preschool institutions in relation to the general educational plan for nursery schools. It also deals with questions of the origin of prejudices of preschool children and their educational rehabilitation. It determines the age in which children start to notice ethnic differences among their peers and the effects of these differences. Practical part deals with testing of chosen respondents who are finishing preschool education in two classes of different multicultural span and it also investigates the form of specific steps of multicultural education on a sample of nursery schools. The results bring information about prosocial behaviour and possible prejudices among children from different classes. The results of similarity and specific steps of multicultural education lead to the case study of good experience.