Střídání replik v institucionálním prostředí
Turn-taking in an institutional discourse
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65740Identifiers
Study Information System: 125706
Collections
- Kvalifikační práce [23753]
Author
Advisor
Consultant
Havlík, Martin
Referee
Mrázková, Kamila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Logic - General Linguistics
Department
Institute of Linguistics
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
konverzační analýza, institucionální rozhovor, pracovní schůzka, střídaní replik, replika, topicKeywords (English)
conversation analysis, institutional conversation, workplace meeting, turn-taking, turn, topic(česky) Práce se zabývá zaváděním nového tématu do rozhovoru při pracovních schůzkách Studentské rady Studentského fondu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (SR). Konverzační analýza a jako pomocná metoda nemotivovaný výzkum byly využity k rozebrání 19 příkladů z prostředí SR a ověřily tak předpoklad - mluvčí se během zasedání chovají podle pravidel vytyčených v oficiálních dokumentech organizace. V rozhovoru postupují systematicky, nová témata zavádí předsedající schůze, který uděluje slovo ostatním zasedajícím. Zavádění mimořádných témat je podmíněno situačně: Pokud nastane výrazný situační jev, stává se dominantním v rozhovoru, ale po jeho vyřešení se mluvčí vracejí zpět na základě znovuzavedení původního tématu předsedajícím.
(in English): The thesis focuses on introducing a new topic in a conversation during meetings of Student Council of Faculty of Arts, Charles University (SR). To analyse 19 examples from SR environment, conversation analysis and unmotivated research were used. These methods confirmed the hypothesis - speakers follow the official rules of the organization during meetings. In conversations they proceed systematically; new topics are introduced by a chairman who also allows other speakers to start talking. Introducing of new topics is conditioned by the situation. If a remarkable situational action occurs, it becomes dominant in the conversation; however, after a solution has been reached, speakers return to the previous topic on the base of its re-introduction by a chairman.