Alternativní pedagogika Marie Montessori v České republice a ve světě
Mary's Montessori School in the Czech Republic and abroad
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65621Identifiers
Study Information System: 88967
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce "Alternativní pedagogika Marie Montessori v České republice a ve světě" v první části shrnuje základní pojmy Montessori pedagogiky a zaměřuje se na jejich aplikaci v některých vybraných zemích. Tato část práce čerpá ze studia odborné literatury. Druhá část diplomové práce vychází z výzkumu, který byl uskutečněn v mateřské škole a na prvním stupni základních škol. Jeho cílem bylo ověřit vliv Montessori pedagogiky na konkrétní oblasti vývoje dětí. Výzkum se zaměřil na čtyři oblasti, a to na samostatnost, uplatnění znalostí v praxi, chápání světa v širších souvislostech a schopnost komunikace dětí ve věku 5 - 10 let, které se vzdělávají podle Montessori pedagogického konceptu. Výzkum měl za cíl vyhodnotit vliv pedagogiky Marie Montessori na rozvoj dětí v těchto konkrétních čtyřech oblastech.
This diploma thesis 'Mary's Montessori School in the Czech Republic and abroad' in its first part summarizes basic topics of Montessori's education concept and focuses on their implementation in some selected countries. This part of the diploma thesis derives from the studies of professional literature. The second part of the diploma thesis which is based on my research which was done in the nursery and at the first stage of primary schools. My goal was to check the influence of Montessori's education in specific areas of the developement of children. The research focused on four parts especially independence, application of knowledge in practice, understanding of the world in a broader context and communication abilities of children aged 5 to 10 years who are educated by Montessori's pedagogical concept. The research had the objective of evaluation of the impact of Mary's Montessori education on the development of children in these four specific areas.