Vidění nás klame: Problematika pravdy a reality v současné dokumentární tvorbě
Seeing is Deceiving: Issues of Truth and Reality in the Contemporary Documentary
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65586Identifiers
Study Information System: 145569
Collections
- Kvalifikační práce [6379]
Author
Advisor
Referee
Fišerová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
19. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
současný dokument, Errol Morris, Michael MooreKeywords (English)
contemporary documentary, Errol Morris, Michael MooreTato diplomová práce se zabývá problematikou zobrazení pravdy a reality v dokumentu. Navzdory tomu, že dokumentární tvorba je považována za dílo, které věrně zachycuje realitu, není tomu vždy tak. Filmoví tvůrci mohou s materiálem pracovat způsobem, který skutečnost pozmění, aby byl výsledný příběh pro diváky zajímavější. Tato práce zasvěcuje čtenáře do diskurzu dokumentárního filmu, poskytuje kontexty dějin dokumentu v průběhu 20. století a blíže se soustředí na otázku zobrazení reality a pravdy. Tu blíže zkoumá prostřednictvím textové a vizuální analýzy vybraných současných dokumentů od Errola Morrise a Michaela Moora.
This thesis examines the issue of depicting reality and truth in contemporary documentary. Documentaries are often considered to be a mirror to the real world, but this is not always the case. Filmmakers can manipulate their work in a manner that changes the story to be more interesting for viewers. This thesis introduces a documentary discourse, provides contexts of documentary history in the 20th Century and looks more closely at issues of depicting reality and truth. This is shown through textual and visual analysis of chosen contemporary documentaries made by Errol Morris and Michael Moore.