Gender na dětském hřišti
Gender on the playground
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65584Identifiers
Study Information System: 127851
Collections
- Kvalifikační práce [6396]
Author
Advisor
Referee
Ezzeddine, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
gender, genderové stereotypy, genderová socializace, dítě, dětské hřiště, hra, nezúčastněné pozorováníKeywords (English)
gender, gender stereotypes, gender socialization, child, playground, game, non-participating observationGender na dětském hřišti: Etnografický výzkum Diplomová práce se zabývá reprodukcí genderových stereotypů na dětském hřišti. Teoreticky se opírá o klasické přístupy k genderu (Renzetti, Curran 2005, Jarkovská 2004), genderové socizalizace (Giddens 1999, Gilligan 2001 a Bem 1993) a inspiruje se současnými výzkumu dětských hřišť (Paetcher, Clark 2003, Millan 2012). Výzkum byl realizován na dětském hřišti, které se nachází v Berouně v blízkosti medvědária v průběhu roku 2013 a 2014 jako nezúčastněné pozorování návštěvníků dětského hřiště. Práce předkládá komplexní pohled na genderový rád a genderové stereotypy, které jsou na dětském hřišti reprodukovány ve dvou oblastech, a to: 1) oblast genderových stereotypů, které na dětském hřišti reprodukují samotné děti a 2) oblast genderových stereotypů, které na hřiště přináší jejich dospělý doprovod. Analýza přibližuje způsoby, kterými jsou tyto kategorie rekonstruovány a rozehrávány v každodenním životě a jaké mají dopady na subkulturu hřiště. Anylýza vychází především z překvapivého zjištění, že děti na hřiště doprovází stejný poměr mužů jako žen. Další zjištění, týkající se dětí, které na hřišti rozehrávají spoustu herních aktivit, již není tolik překvapivé a dokazuje, že děti jsou ovlivněny svým okolím a genderové stereotypy společnosti dále reprodukují....
Gender in the playground: Ethnographic research This hesis analyses the (re)production of gender stereotypes in the playground. The theoretical framework of the analysis is based on the classical approaches (Renzetti and Curran 2005 Jarkovská 2004) , gender socialization (Giddens 1999, Gilligan 2001 and Bem 2003) and is also inspired by current research on playgrounds (Paetcher, Clark 2003 Millan 2012). The research was conducted at a playground located in Beroun throughout years 2013 and 2014 as a non-participating observation of the visitors of the playground. The work presents a comprehensive view of gender and gender stereotypes reproduced at the playground in two areas: 1) the area of gender stereotypes in the playground reproduced by children and 2) the area of gender stereotypes which adult accompaniment brings to the field. Analysis shows the way in which these categories are (re)constructed and played out in everyday life and how they affect the subculture of the playground. The analysis is mainly based on the surprising finding that the children at the playground were accompanied by almost the same number of men as women. Other findings are related to the children themselves. Children in the playground do a lot of gaming activities, which is no longer so surprising and also proves that...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Gender na školách pro sluchově postižení
Defence status: DEFENDEDPánková, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Date of defense: 4. 6. 2012RESUMÉ Bakalářská práce se zabývá projevy genderu a genderovými stereotypy na školách pro žáky/kyně se sluchovým postižením a to v oblasti vztahů a komunikace mezi vyučujícími a studujícími a mezi studujícími navzájem. ... -
Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Defence status: DEFENDEDSoušková, Anežka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Date of defense: 7. 9. 2021Tato diplomová práce se zabývá genderovou tematikou v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Jejím cílem je provést analýzu tří vybraných učebnicových řad různých nakladatelství a na základě výsledků ... -
Problematika multikulturního partnerství
Defence status: DEFENDEDMotilová, Iveta (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2011)Date of defense: 12. 9. 2011