Pro šťastný a spokojený život? Mezinárodní den žen, první den školního roku a Závody míru v období normalizace jako příklady ideologické praxe.
For a happy and quiet life? International Women's Day, first Day of a Schoolyear, and Peace Race in Czechoslovakia in the 1970s and 1980s
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65533Identifiers
Study Information System: 144384
Collections
- Kvalifikační práce [23261]
Author
Advisor
Referee
Rákosník, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Economic and Social History
Date of defense
4. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rituál, ideologie, normalizace, performativní jednání, Mezinárodní den žen, Závod míru, zahájení školního rokuKeywords (English)
ritual, ideology, normalization, performative utterance, International Women's Day, Peace Race, first day of a school yearTématem této práce je analýza Mezinárodního dne žen, Závodu míru a zahájení školního roku jako normalizačních rituálů, jejichž hlavním cílem bylo zprostředkovávat a upevňovat oficiální ideologii a tím přetvářet celou společnost. Každá z těchto tří událostí je v této práci rozebrána ve třech krocích - v prvním je popsán ideologický obsah, v druhém je zkoumán způsob promítnutí ideologie do průběhu rituálů a ve třetím jsou analyzováni aktéři samotní. Tedy zda a jakým způsobem docházelo k osvojení ideologické praxe a jaké byly jejich motivace se daných událostí účastnit.
The topic of this thesis is analysis of the International Women's Day, Peace Race and first day of a school year as normalization rituals. The aim of these rituals was to mediate and consolidate the official state ideology and transform the whole society. Each of these events is analysed in three steps - in the first step is described the ideological content, in the second step is probed the way of projecting this ideology into the rituals and in the third step are analysed the actors themselves. If they adopted the ideological practise and what were their motivation to participate in these rituals.