Analýza tuzemských gastronomických periodik po roce 2000
Analysis of domestic gastronomy periodicals after year 2000
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64902Identifikátory
SIS: 151622
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ježková, Tereza
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
16. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Apetit, F.O.O.D, Gastronomie, Gastronomická periodika, Gastro Plus, Gurmet, Jídlo, Obsahová analýza, Life style magazínyKlíčová slova (anglicky)
Apetit, F.O.O.D, Gastronomy, Gastronomic magazines, Gastro Plus, Gurmet, Food, Content analysis, Lifestyle magazinesBakalářská práce na téma Analýza tuzemských gastronomických periodik po roce 2000 je zaměřená na vývoj nejčtenějších titulů z oblasti gastronomie na území České republiky. Hlavním cílem bylo zjistit, jaké vnější vlivy se do vývoje obsahu nejvíce promítly a jakým způsobem. Zároveň zdali se promítly na všechny tituly stejným způsobem. Mezi předpokládané hlavní vnější aspekty se řadí finanční krize roku 2008, otevřenost dovozu surovin a přílivu informací ze zahraničí, významné osobnosti gastronomie a rostoucí zájem o zdravý životní styl. K prozkoumání bylo užito obsahové analýzy, která je systematická, lze ji aplikovat na všechna periodika a poskytuje jasné výsledky. Nejdříve práce rozebírá každý z titulů jednotlivě, následně je porovnává mezi sebou. V závěru se některé hypotézy projevily jako pravdivé, a to především hypotéza o nárůstu inzerce po roce 2008 a rostoucím výskytu exotických receptů. Vývoj vědních oborů se projevil v receptech zaměřených na zdraví pouze u časopisů Apetit a Gurmet. Hypotéza vázaná na významné osobnosti gastronomie se ve výsledku neukázala býti správnou. Tituly nereagovaly na jednotlivé vlivy vždy stejně, jejich reakce jsou však vždy znatelné a lze je doložit.
Bachelor thesis Analysis of domestic gastronomic periodicals after year 2000 is focused on development of the most read periodicals in Czech republic from gastronomy sphere. Main goal was to find out, which outside effects are influencing them the most and how. Also if all of the effects influenced all of the titles the same way. The anticipated outside effects are financial crisis of 2008, possibility of importing products, famous gastronomy people and growing interest in healthy lifestyle. Content analysis was used for the research, because it is systematic, it is possible to apply it on all of the periodicals and it provides clear results. First the paper researches each of the titles individually and after that compares them between each other. In the end some of the hypothesis proved right, mainly hypothesis about advertising growth and presence of the exotic recipes. Recipes focused on health in Apetit and Gurmet proved development of science fields. Hypothesis connected to famous and important people of gastronomy was found not to be correct. Periodicals did not react to the same influences the same way, but all of their reactions are noticeable and provable.