Hodnocení učitelem jako manažerská činnost
Teacher's evaluation as a manager skill
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64855Identifikátory
SIS: 151461
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tureckiová, Michaela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
9. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Klíčová slova: Evaluace, pedagogická evaluace, autoevaluace, hodnocení, kontrola, manažerské činnosti, hodnotící metody, techniky, nástroje, rizikaKlíčová slova (anglicky)
KEY WORDS: evaluation, pedagogical evaluation, autoevaluation, marking, checking, manager activities, evaluating methods, techniques, devices, risksHodnocení je nedílnou součástí každé lidské činnosti a každý kvalitní pedagog ví, že se bez hodnotících aktivit ve své práci neobejde. Proto se hodnocení učitelem stává nezbytnou, smysluplnou a samozřejmou součástí výchovně-vzdělávacího procesu. Patří k nejnáročnějším činnostem učitele. Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jaké jsou postoje a praktické zkušenosti učitelů s hodnocením. Snažila jsem se podrobnou analýzou poukázat na to, jak obsáhlý a jak široký rozsah tato kompetence obsahuje. Smyslem mé práce je na základě kvalitativního výzkumu, metodou rozhovoru, popsat a analyzovat veškeré hodnotící aktivity učitele. Zjistit, v jakých různých profesních kontextech vykonávají učitelé mateřské a základní školy manažerské činnosti hodnocení. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. První část je shrnutím teoretických poznatků o hodnocení na základě studia odborné literatury. V bakalářské práci jsou popsány procesy hodnotících aktivit učitele. V praktické části jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno metodou interview se třemi učiteli MŠ a ZŠ. Analýzou profesních kontextů učitelů mateřské a základní školy jsem vymezila manažerské činnosti hodnocení a určila, co je obvyklým předmětem jejich hodnocení. Klíčová slova: Evaluace, pedagogická evaluace, autoevaluace,...
An Abstract: Evaluation is a crucial part of every human activity and every qualified school teacher knows that it is not possible to do the work without evaluating activities. That's why the teacher's evaluation becomes a necessary, meaningful and obvious part of the educational process. It belongs to the most difficult teaching activities. The target of my bachelor's work is to find out teachers' attitudes and practical experiences with evaluation. In a detailed analysis I tried to show the extensive and wide range that the ability contents. The meaning of my work is to describe and analyse all the evaluating activities on the basis of a qualitative research using a method of an interview. I tried to find out in which different professional contents nursery school teachers and manager school teachers do their evaluating activities. The work is divided in a theoretical and a practical part. The fisrt part is a summary of evaluation theoretical knowledge based on a study of technical literature. In the bachelor's work there are described processes of teacher's evaluating activities. In the practical part there are mentioned the results of the research which was carried out by a method of an interview with three nursery school and basic school teachers. In an analysis of professional context of nursery...