Nácvik sociálně komunikačních dovedností pro děti s poruchou autistického spektra
Training of social and communication skills for children with autism spectrum disorder
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64805Identifiers
Study Information System: 139081
Collections
- Kvalifikační práce [2653]
Author
Advisor
Referee
Cintlová, Jitka
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social Paedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Na skupinovém nácviku sociálně komunikačních dovedností pracují s dětmi s poruchou autistického spektra (PAS) na dovednostech, ve kterých tyto děti selhávají. V této práci jsou uvedeny problémové oblasti, popsány důvody vedoucí k selhání v nich a metodicky jsou rozpracovány způsoby práce při skupinových nácvicích. Práce je členěna na dva velké oddíly, teoretickou a praktickou část. V té teoretické je stručně popsána diagnostika PAS, terapeutické směry související s tématem této práce. Popsána je metodika skupinových nácviků a nakonec jsou rozebrány jednotlivé dovednosti, které jsou stěžejní pro skupinové nácviky a které jsou dále rozpracovány v praktické části. Ta zkoumá, jaký vliv má popisovaná metodika na děti a sledovány jsou vývojové posuny v jednotlivých oblastech. Největších výsledků dosahují děti v kooperaci, komunikaci a rozumění emocím. V závěru je shrnuto vše podstatné z této bakalářské práce.
I do a group training of social communication skills for with children with autism spectrum disorder (ASD), a skill in which these kids are failing. In this work are listed problem areas described as the reasons why these children fail in those areas, and are methodically developed ways of working in group trainings. Work is divided into two large sections: theoretical and practical. In that theory we briefly describe ASD diagnosis,and therapeutic guidelines related to the topic of this work. We also describe the methodology of group trainings and finally discussed the various skills that are crucial forthese group trainings, which are further elaborated in the practical part. Practical part of this work examines the impact of the described methodology for observed children and developmental shifts in individual areas. The greatest shifts in childrens behaviour are seen in their ability to cooperate, in their communication and understanding emotions. In the conclusion, we summed up everything from this bachelors work.