Vizuální reprezentace thébského kultu Kabeirů
Visual representation of the Theban cult of Kabeiroi
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64776Identifiers
Study Information System: 152021
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Stančo, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Classical Archeology - Religious Studies
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
řecké náboženství, řecké vázové malířství, řecké umění, boiótské vázy, antická mystéria, řecká mystéria, rituály a obřady - starověké Řecko, náboženské kulty - starověké Řecko, antická náboženství, interpretace uměleckého dílaKeywords (English)
Greek religion, Greek vase painting, Greek art, Boeotian vases, ancient mystery cults, Greek mystery cults, rituals and cults - ancient Greece, religious cults - ancient Greece, ancient religions, artwork interpretationTato práce si klade za cíl vysvětlit význam specifické keramiky, tzv. kabeirské (Kabeiric ware), pro mysterijní kult Kabeirů ve svatyni nedaleko boiótských Théb. Po představení celkového kontextu řeckých mystérií se práce zaměří zejména na její komický aspekt, který je pro kabeirskou keramiku jakožto typ signifikantní, a s pomocí teorie opakování Ann Steiner a teorií vtipu Mary Douglas interpretuje úlohu komična v kabeirském kultu. Práce vychází zejména z archeologických pramenů, zvláště nálezů keramiky z dané lokality, ale též ostatních votivních darů a staveb. Kvůli specifickému vývoji keramiky, na které v pozdějších obdobích převažují pouze florální motivy, se práce omezí na období přibližně do roku 300 př. Kr.
The aim of this work is to explain the meaning of specific type of vases, so called "Kabeiric ware", for mystery cult of Kabeiroi, which took place at the shrine next to Boeotian Thebes. At first the work introduces a context of Greek mystery cults, then it aims at a significant comic aspect of the ware, in the last section the work interprets the role of comedy in Kabeiric cult using Ann Steiner's "Repetition theory" and Mary Douglas' joke theory. The work is based mainly on archaeological sources, especially local vases, but also on other votive offerings and remains of buildings. The work is limited to the period before 300 BC because of specific evolution of Kabeiric ware, since in the later period floral motifs are prefered.