Pojetí role vzdělavatele v americké pragmatické filozofii a teorii edukace
The Concept of Educator's Role in American Pragmatist Philosophy and Theory of Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64730Identifikátory
SIS: 137704
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mühlpachr, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
15. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pragmatismus, vzdělávání, vzdělavatel, neopragmatismus, teorie edukaceKlíčová slova (anglicky)
pragmatism, education, educator, neopragmatism, theory of educationCílem práce je rozebrat a komentovat obecné a návodné poznatky z pragmatistického přístupu k edukaci pro roli vzdělavatele. V práci jsou shrnuty nejdůležitější myšlenky významných pragmatických filozofů. Poté je představen přístup pragmatismu k edukaci a následuje analýza myšlenek vztahujících se k roli vzdělavatele. Práce nalezla určitou podobnost mezi pojetím role učitele (dětí) a vzdělavatele (dospělých) u Deweye, Lindemana a Mezirowa. Byly popsány rysy ve kterých se tato pojetí shodují či podobají a v čem se naopak různí. Hlavní ambicí práce je, že v dílech pragmatistů identifikuje důležité myšlenky pro činnost a roli vzdělavatele a uvádí je do souvislostí. Klíčová slova: pragmatismus, vzdělávání, vzdělavatel, neopragmatismus, teorie edukace
The purpose of this thesis is to analyze and comment general and exercisable findings of the pragmatist approach to education about educator's role. First, the most important ideas of the pragmatist philosophers are summarized. Next, the approach of pragmatism to education is introduced, and an analysis of the pragmatist thoughts regarding educator's role follows. The thesis has found certain similarity between the concept of school teacher's role and that of adult educator in works of Dewey, Lindeman, and Mezirow. The features, that agree or correspond to each other in these concepts, and conversly those that differ, were described. The main ambition of the thesis is, that it identifies important ideas for educator's role and work, and puts them in context. Keywords: pragmatism, education, educator, neopragmatism, theory of education