Aspirace a preference jedinců ze sociálně vyloučených lokalit v úloze aspektů výchovy a vzdělávání
Role of Upbringing and Educational aspects in the Preferences and Aspirations of Individuals from Socially Excluded Areas
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64604Identifiers
Study Information System: 100083
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Škoda, Jiří
Bajcura, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 4. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Disertační práce se zabývá tématem aspirací a školních předmětových preferencí žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Zvláštnosti tohoto prostředí jsou využity ve vymezení pojmového aparátu, v deskripci specifik vzdělávání a principů socializace těchto dětí. Dále je definován vztah rodiny ke škole. V empirické části je podrobně rozebrána metodologie realizovaného výzkumného šetření. Výzkum byl založen jak na kvantitativním přístupu prostřednictvím dotazníků, tak na kvalitativním přístupu s využitím hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda žáci ze sociálně vyloučených lokalit mají totožný vtah k budoucnosti jako děti z lokalit běžných a zda tito žáci mají stejné školní předmětové preference a představu o svém budoucím povolání. Zjištěné výsledky diskutujeme a aplikujeme do reálného pedagogického prostředí. Výzkumem bylo zjištěno, že děti z exkludovaných lokalit mají obdobné představy o svém budoucím povolání, obdobný vztah k budoucnosti a preferují obdobné školní předměty jako žáci z lokalit běžných. KLÍČOVÁ SLOVA: Sociálně vyloučená lokalita, romské dítě, socializace, rodina, vzdělávání, profesní orientace
Dissertational thesis is about children from socially excluded areas particularly their aspirations regarding their education and their preferred choice of subjects. We use the traits of their environment to address and specify terms, which we chose to describe the peculiarities in education and the principles of socialization of these children. Further, we define the relationship of the family to school. The empirical part of this thesis analyzes in detail the methods we used during our research. The research is based on both quantitative analysis using questioners and qualitative in- depth interviewing methods. The goal of our research is to find out whether students from socially excluded areas have the same attitude toward their future as children from prevalent areas. Whether these students have the same subject preferences and ideas about their future employment. We discuss the findings of this research further in order to apply them in a real educational environment. This research found out that children from excluded areas have very similar ideas about their future employment. They also prefer similar subjects compared to students from prevalent areas. KEYWORDS: Socially excluded area, Roma child, socialization, family, education, vocational aspiration