Nové pojetí výuky přírodních věd na základních školách
New trends in the Science education at primary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64387Identifiers
Study Information System: 131432
Collections
- Kvalifikační práce [19109]
Author
Advisor
Referee
Zámečníková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Chemistry for Secondary Schools - Training Teachers of Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
1. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
přírodovědné vzdělávání, základní a střední školy, badatelsky orientovaná výuka přírodních vědKeywords (English)
science education, primary and secondary schools, inquire based science educationDiplomová práce se zaměřuje na využití badatelsky orientované výuky na 1. stupni ZŠ v rámci propedeutiky přírodních věd. Pozornost je zaměřena nejprve na dovednosti žáků, které tento přístup k výuce využívá a bez nichž by nebylo možné jej aplikovat v praxi. Tyto dovednosti jsou analyzovány na teoretické úrovni a následně formou didaktického testu je prakticky ověřována jejich úroveň u žáků na 1. stupni ZŠ. Další součástí práce jsou materiály pro vybraná témata prvouky a přírodovědy, které vycházejí z badatelsky orientovaného přístupu výuky. Uvedená témata jsou v souladu s RVP a ŠVP a přispívají k efektivnější výuce a zvýšení zájmu žáků o přírodní vědy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The present diploma thesis concentrates on the usage of inquiry based education in the primary stage of education in the course of teaching science. Attention is firstly given to the students' skills which this type of education utilizes and without which it would be impossible to apply it in practice. These skills are analyzed on a theoretical level and consequently, by means of a didactic test, are practically tested with pupils at primary school level. Another part of the thesis are materials for selected science topics which evolve from the inquiry based education principle. The topics are chosen in accord with the official educational programme of the Czech education systém and contribute towards a more effective educational process and the heightening of the interest of students in science. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)