Propagandistický plakát 50. let jako médium vládnoucí ideologie
Propaganda poster of 1950's as a medium of ruling ideology
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64180Identifikátory
SIS: 139305
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Knapík, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Propaganda, plakát, Československo, padesátá léta, socialistický realismus, ÚV KSČKlíčová slova (anglicky)
Propaganda, poster, Czechoslovakia, fifties, socialist realism, Communist partyDiplomová práce se zabývá propagandistickým plakátem jako specifickým médiem v kontextu komunistické propagandy prvního období komunistického režimu v Československu v letech 1948 - 1956. V první části se práce věnuje historickému pozadí daného období, především z hlediska politické, společenské a hospodářské přestavby. Věnuje se plakátu jako samostatnému nástroji propagandy v souvislosti se vztahem k Sovětskému svazu jak z hlediska historického tak výtvarného, kde přibližuje vznik a funkci socialistického realismu jako jediného oficiálního stylu. Současně práce přináší náhled na fungování a charakteristické prvky komunistické propagandy padesátých let ve spojitosti s řízením médií a institucí cenzury. Na propagandistický plakát je nahlíženo jako na svébytné médium, kterého komunistická propaganda hojně využívala a byla si vědoma jeho přínosů v procesu přesvědčování a ideologického působení na společnost. V souvislosti s budováním socialismu jako jednoho z hlavních cílů prvních let vlády komunistického režimu se práce zaměřuje na plakáty související s budování nového přístupu k práci a pracovní morálce. Na základě archivních dokumentů přináší práce shrnutí, jakým způsobem a kde docházelo v rámci stranického či vládního aparátu k řízení propagandy na plakátech. V poslední části se práce snaží...
The thesis deals with propaganda poster as a specific medium of communist propaganda between 1948 - 1956. The first part describes a historical context regarding the social, political and economical reconstruction. The thesis is focusing on poster as a specific tool of propaganda concerning a connection to Soviet Union and a socialist realism as an official art style. At the same time the thesis is describing the communist propaganda and its characteristic elements with the connection to a new media control and censorship. The propaganda poster is viewed as a distinctive medium used by communist propaganda for a persuasion and ideological influence to society. The thesis is focusing on posters oriented on building a new attitudes to work and work process as a typical part of first years of communist regime in the time of building of a socialism in Czechoslovakia. Based on archive files the work is describing how and in which institutions were the posters controled and created. The last part is trying to bring an analysis of specificgroups of posters from the representation, stereotypes, input contect, typical rhetoric and symbols point of view.