Zobrazování komerční sféry v českém denním tisku po roce 1989
Private sphere representation in czech media after 1989
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64123Identifikátory
SIS: 150598
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nečas, Vlastimil
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Mediální transformace - Inzerenti - Vlastnictví médií - Public relations - Expertní názory - Obsahová analýza médií - Výzkum novinářůKlíčová slova (anglicky)
Media transformation - Advertisers - Media ownership - Public relations - Expert opinions - Media content analysis - Journalists surveyTato práce pojednává o vývoji českého mediálního trhu po roce 1989 v kontextu kritické politické ekonomie komunikace a snaží se na základě teorie aplikované ve výzkumné části práce nalézt praktické dopady tlaku komerční sféry na mediální obsahy v českém seriózním denním tisku. Mezi ně patří zejména vlastníci médií a vlastnická koncentrace mediálního trhu, inzerenti, expertní názorová uskupení a public relations. V práci je využita metoda kvantitativní obsahové analýzy a byly provedeny rozhovory s novináři. Výsledky práce potvrzují existenci komerčních vlivů v českých denících, a to především ze strany inzerentů. Potvrzena byla významná převaha názorů podporujících pravicové myšlenky v českém denním tisku. Nashromážděné poznatky a výzkumná zjištění ponechávají a současně otevírají značný prostor pro budoucí výzkum v této oblasti.
This thesis is about development of Czech media market after 1989 in the context of political economy of the media. It tries to find practical impacts of the pressures of commercial sphere on media content in Czech serious daily press, on the basis of theories applied in the research part of the work. These pressures include media owners and media market ownership concentration, advertisers, expert opinions makers and think-tanks and public relations. A quantitative content analysis and journalists interviews are used for this purpose. The results confirm an existence of commercial influences in Czech dailies, especially from advertisers. A significant dominance of opinions supporting right-wing (conservative) thoughts has been also confirmed. Brought knowledge and research findings both leave and open substantial space for a future research of this topic.