Russian Identity: Minority Schools in Contemporary Estonia
Ruská identita: Menšinové školství v současném Estonsku
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64076Identifiers
Study Information System: 138968
Collections
- Kvalifikační práce [18142]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Balkan, Eurasian and Central European Studies
Department
Department of Russian and East European Studies
Date of defense
25. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Estonsko, ruská menšina, identita, menšinové školstvíKeywords (English)
Estonia, Russian minority, identity, minority schoolsPráce Ruská identita: Menšinové školství v současném Estonsku pojednává o ruském středním školství v Estonsku v období od rozpadu Sovětského svazu do roku 2012. Zaměřuje se na dvě oblasti, které významně ovlivňují formování národní identity ruských studentů žijících v Estonsku: na vyučovací jazyk a výuku dějepisu. Co se týče první oblasti, cílem práce je ukázat, jak estonská vláda implementuje reformu požadující 60 % výuky v estonštině a jak je tato reforma přijímána ruskými studenty a jejich učiteli. Co se týče druhé oblasti, práce zkoumá vnímání sovětského období ruskými studenty v kontrastu s "oficiální" interpretací tohoto období, kterou zastává Ministerstvo školství. První část práce se zaměřuje na integrační proces Rusů do estonské společnosti, zdůrazňujíc jeho úskalí a implikace týkající se národní identity Rusů žijících v Estonsku. Druhá část práce už se věnuje konkrétním problémům (vyučovacímu jazyku a výuce dějepisu) na základě dostupných psaných materiálů, zatímco závěrečná a zároveň klíčová část práce analyzuje tyto problémy na základě terénního výzkumu na ruských školách v Estonsku.
The thesis, entitled Russian Identity: Minority Schools in Contemporary Estonia, analyses Russian upper-secondary schooling in Estonia from the dissolution of the Soviet Union until 2012. It focuses on two issues, which are considered to be important for national-identity building of Russian students living in Estonia: language of instruction and history teaching. In terms of the first issue, the thesis aims to show how is the Estonian government implementing the reform introducing mandatory 60% of curricula in Estonian and how is it perceived by Russian students and their teachers. In terms of the second issue, the thesis examines perception of the Soviet period by the Russian students comparing to the "official" Estonian interpretation advocated by the Ministry of Education. First part of the work focuses on the integration process of Russians into Estonian society stressing its difficulties and implications concerning the national identity of Russians living in Estonia. Second part finally examines the two particular issues (language-of-instruction reform and history teaching) from the point of view of the available written sources, while the final and the key part of the thesis analyses the same issues based on a field research at Russian schools in Estonia.