Miskoncepce ve výuce fyziky na ZŠ - náměty na postup při jejich odstraňování
Misconceptions in Physics at Elementary School - Suggestions on Procedure During Their Elimination.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63584Identifikátory
SIS: 117221
Kolekce
- Kvalifikační práce [11239]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Mandíková, Dana
Oponent práce
Kolářová, Růžena
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika zaměřená na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
3. 2. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Miskoncepce žáků, Základní škola, Výuka fyziky, Školní experimentKlíčová slova (anglicky)
Students' misconceptions, Elementary school, Teaching of Physics, School experimentsVe své bakalářské práci jsem zmapovala představy žáků naší školy o některých fyzikálních jevech. Během své praxe se pravidelně u svých žáků setkávám s představami, které jsou mezi lidmi běžně rozšířené, ale neodpovídají vědecky podloženým skutečnostem. Vyvrácení těchto představ je velmi obtížné a jak výsledky předešlých průzkumů ukazují téměř nemožné, protože většina žáků se k nim po proběhlé výuce vrací. Tyto představy nazýváme miskoncepce. Pokusím se tedy navrhnout takové výukové postupy, které by alespoň u některých žáků mohly zanechat dlouhodobější informaci a zamezit návratu k původním představám. Zároveň jsem se pokusila nalézt modely, se kterými se žáci ve výuce fyziky na základní škole setkávají a přitom chybně popisují realitu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In my bachelor thesis I outlined the ideas of our school's students about certain physical phenomena. From my practical experience I regularly come across misleading ideas that my students hold, and which are common general public, yet do not correspond to reality and have no scientific base. They are called misconceptions. It is very difficult to disprove such ideas and, as previous research results have shown, almost impossible because most students turn back to their misconceptions when the classes are over. I try to suggest such teaching methods that would leave long-term information in some students at least and prevent them from returning to the original misleading ideas. I have also tried to find physical models which students come across during Physics lessons at an elementary school and through which they describe the reality incorrectly. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)