Moderní řízení školy podporované ICT
Modern school management with ICT support
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63579Identifiers
Study Information System: 152916
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
ICT, management, řízení, kvalita, změna, kultura školy, data, informace, nástrojeKeywords (English)
ICT, management, direction, quality, change management, school culture, datas, informations, toolsCílem této práce je zjistit, jak využít ICT pro řízení ve školství. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů zmapovat současný přístup managementu základních škol k problematice ICT v řízení školy. V práci jsou vymezeny pojmy management a ICT, stejně tak shromážděna východiska tématu z aktuálních výzkumů, zpráv, nástrojů a strategie vzdělávání ČR. Výsledky pedagogického výzkumu mezi řediteli základních škol jsou v závěru konfrontovány s publikovanými výzkumy a závěry. KLÍČOVÁ SLOVA: ICT, management, řízení, kvalita, změna, kultura školy, data, informace, nástroje ABSTRACT: The goal of this work is to find out, how can use ICT for management in the school system. To monitor current attitude of basic school management to the topic ICT in school management, due to half- structured interviews with principal. In this work are defined notions: management and ICT, as collected terminus a quo of the topic: current researches, informations, tools and strategy of education Czech Republic. Results of the pedagogical research among principals of the elementary school are compared with published researches and conclusions in the end of the work. KEYWORDS: ICT, management, direction, quality, change management, school culture, datas, informations, tools
Cílem této práce je zjistit, jak využít ICT pro řízení ve školství. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů zmapovat současný přístup managementu základních škol k problematice ICT v řízení školy. V práci jsou vymezeny pojmy management a ICT, stejně tak shromážděna východiska tématu z aktuálních výzkumů, zpráv, nástrojů a strategie vzdělávání ČR. Výsledky pedagogického výzkumu mezi řediteli základních škol jsou v závěru konfrontovány s publikovanými výzkumy a závěry. KLÍČOVÁ SLOVA: ICT, management, řízení, kvalita, změna, kultura školy, data, informace, nástroje ABSTRACT: The goal of this work is to find out, how can use ICT for management in the school system. To monitor current attitude of basic school management to the topic ICT in school management, due to half- structured interviews with principal. In this work are defined notions: management and ICT, as collected terminus a quo of the topic: current researches, informations, tools and strategy of education Czech Republic. Results of the pedagogical research among principals of the elementary school are compared with published researches and conclusions in the end of the work. KEYWORDS: ICT, management, direction, quality, change management, school culture, datas, informations, tools