Spisovná čeština a čeští žáci
Standard Czech Language and Czech Pupils
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63508Identifiers
Study Information System: 78143
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
spisovná čeština, obecná čeština, postoj k jazyku, výzkum metodou dotazníkového šetřeníKeywords (English)
standard Czech language, common Czech language, attitudes towards language, questionnaire-based researcha klíčová slova Tato bakalářská práce je zaměřena na zkoumání postojů žáků druhého stupně základní školy k českému jazyku. V první části jsou charakterizovány pojmy spisovná čeština a obecná čeština, na jejichž znalosti je založen výzkum uskutečněný metodou dotazníkového šetření. Druhá část je zaměřena na analýzu dotazníků. Prostřednictvím výzkumu jsou zjišťovány teoretické znalosti v oblasti zkoumaných jevů, dále jsou zkoumány postoje žáků ke spisovnému jazyku a k jeho užívání (popřípadě k obecné češtině) a hodnotí se schopnost vlastního užívání spisovné češtiny. spisovná čeština, obecná čeština, postoj k jazyku, výzkum metodou dotazníkového šetření
and key words This bachelor's dissertation examines attitudes towards the Czech language among second level pupils at primary school. The first part explores the concepts of standard and common Czech language, the knowledge of which is researched by means of a questionnaire. The second part analyses the questionnaire responses. The research investigates the level of theoretical knowledge within the field of enquiry and the pupils' attitudes towards the standard (or common) Czech language and its usage, and also assesses the ability to use the standard Czech language. standard Czech language, common Czech language, attitudes towards language, questionnaire-based research