Domácí gramotnostní prostředí dětí s různými jazykově-kognitivními profily
Home Literacy Environment of Children of Different Lingual-Cognitive Profiles
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63126Identifikátory
SIS: 124347
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kesselová, Jana
Šulová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogická psychologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
27. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
NÁZEV: Domácí gramotnostní prostředí dětí s různými jazykově-kognitivními profily AUTOR: Helena Franke KATEDRA: Katedra psychologie ŠKOLITEL: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. KONZULTANT: prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem disertační práce je domácí gramotnostní prostředí slovensky hovořících dětí. Výzkum se uskutečnil na vzorku 87 dětí (41 s typickým jazykovým vývojem, 31 s vývojovou dysfázií a 15 s rodinným rizikem dyslexie) ve věku pět až sedm let a jejich rodičů. Domácí prostředí bylo zkoumáno formou dotazníků a schopnosti dětí byly zkoumány baterií testů. Cílem výzkumu bylo popsat domácí gramotnostní prostředí u skupin dětí, jejichž jazykově- kognitivní profil indikuje riziko pro vznik dyslexie. Získaná data, mimo jiné, ukazují, že obě rizikové skupiny vykazují pro děti chudší gramotnostní prostředí a rodiče s dětmi vykonávají méně explicitních gramotnostních aktivit než kontrolní skupina. Subjektivní zvládání rodičovských povinností je v rodinách s dyslexií negativně ovlivněno symptomy ADHD na straně rodiče. Bohatost gramotnostního prostředí koreluje u obou klinických skupin dětí s fonematickým uvědomováním a u dětí z rodin s dyslexií s výkony ve čtení a psaní. Slabí čtenáři ze všech tří sledovaných skupin se na konci první třídy vyznačují zaostáváním v jazyce, fonologii a...
TITLE: Home Literacy Environment of Children of Different Lingual-Cognitive Profiles AUTHOR: Helena Franke DEPARTMENT: Department of Psychology SUPERVISOR: Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. CONSULTANT: Prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. ABSTRACT: The thesis deals with the home literacy environment of 87 Slovak speaking children (41 with typical language development, 31 SLI children and 15 children at family risk of dyslexia) at the age of 5 to 7 years and their parents. Their home environment was monitored by means of questionnaires while their abilities were studied via a test battery. The aim of the study was to describe the home literacy environment of the two groups of children at risk of dyslexia as indicated by their linguistic-cognitive profiles. The data show that both at risk groups of children live in a poorer literacy environment and that their parents perform less direct literacy activities then those in the control group. The caregivers' daily hassles in families with dyslexia were affected by their own ADHD. The richness of the literacy environment of both clinical groups correlates with children's phonological awareness and in families with dyslexia with children's reading and writing performance. At the end of the first grade, poor readers of all three groups lag behind in language,...