Problémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cíle
Problem-based Geography Teaching: difficulties, topics and educational goals
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62965Identifikátory
SIS: 128773
Kolekce
- Kvalifikační práce [20115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fikarová, Veronika
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
30. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Téma problémové výuky je v odborných kruzích didaktiky geografie problematikou aktuální a diskutovanou. Předkládaná diplomová práce s názvem Problémová výuka zeměpisu v praxi - úskalí, témata a vzdělávací cíle se snaží zjistit, jak se problémovou výuku daří uplatňovat v českém prostředí. První část práce se věnuje teoretickému vymezení konceptu problémové výuky. V další části se práce zabývá dotazníkovým šetřením zjišťujícím vnímání a realizaci problémové výuky učiteli zeměpisu a také výsledky řízených rozhovorů s učiteli praktikujícími problémovou výuku ve svých hodinách. Záměrem dalšího výzkumu je identifikace vhodných témat problémové výuky zeměpisu a analýza problémově koncipovaných vzdělávacích cílů v Revidované Bloomově taxonomii. Na základě předpokladu, že problémová výuka je v zahraničí rozvinutější, jsou témata a vzdělávací cíle uplatňovaná v českém prostředí porovnávána s tématy a cíli z prostředí anglického, konkrétně z dokumentu Schemes of Work. S přihlédnutím k výsledkům práce lze konstatovat, že problémová výuka v Česku adekvátně naplňuje požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, kterými se musí řídit každý učitel. Komparace výsledků výzkumu s očekávanými výstupy problémové výuky anglického typu nicméně ukazuje, že uplatnění problémové výuky v Česku má své limity a je...
The subject of Problem-based Learning is one of the areas frequently discussed in the field of Geographical education. Current master thesis titled Problem-based Geography Teaching: Difficulties, Topics and Educational Goals tries to find out how the method of Problem-based Learning is applied in the environment of the Czech Republic. The first part deals with the theoretical definition of the Problem-based Learning. Following part addresses both, the outcomes of the questionnaire on perception and usage of the discussed method by geography lecturers, and the results of structured interviews with teachers practising the method in their lectures. The aim of following analysis is the identification of appropriate topics in Problem- based geography learning and also the analysis of problem-based educational objectives in the Revised Bloom's Taxonomy. Based on the assumption that the Problem-based Learning is more developed abroad, the topics and educational objectives applied in the Czech environment are compared with those used in England which lean upon the document titled Schemes of Work. With regard to the results, it is possible to state that the Problem-based Learning in the Czech Republic meets the criteria of the Framework Educational Programme for Grammar Schools, obligatory document for each...