Za devatero horami. K teorii literatury pro děti a mládež
In a Land Far, Far Away. Theorizing Attempts at Children's and Youth Literature
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62814Identifiers
Study Information System: 136368
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Králíková, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Teorie literatury pro děti a mládež, jednoduchost, Maria Nikolajeva, Maria Lypp, Zohar Shavit, Aidan Chambers, dětský implicitní čtenářKeywords (English)
Children's and youth literature theory, simplicity, Maria Nikolajeva, Maria Lypp, Zohar Shavit, Aidan Chambers, child implied readerTato diplomová práce kriticky představuje vybrané teoretické koncepty, které se snaží popsat charakteristiky literatury pro děti a mládež (dále: LPDM). Zaměřuje se přitom zhruba na poslední tři desetiletí zahraničního bádání o LPDM. Pozornost je nejprve věnována teoriím přistupujícím k LPDM z hlediska specifických vlastností jejích textů. Poté práce prezentuje teorie, jež LPDM popisují primárně na základě specifického kontextu, v němž díla vznikají a v němž jsou (kriticky i laicky) recipována. Nakonec se diplomová práce zabývá přístupy, které kladou důraz na specifičnost adresáta (resp. adresátů) LPDM. Přítomná práce upozorňuje na potenciální přínos jednotlivých teorií, zaměřuje se však také na jejich problematická místa. Snaží se tak nabídnout českému literárněvědnému prostředí nové nástroje pro produktivní analýzu a interpretaci LPDM.
The diploma thesis introduces critically selected theoretical concepts that try to describe characteristics of children's and youth literature (further: LPDM). It focuses on approx. last thirty years of foreign research in LPDM. Firstly, the attention is paid to theories analyzing LPDM for specific qualities of appropriate texts. Then, the thesis presents theories which primarily describe LPDM on the base of specific context: the context in which the works emerged and are (expertly and non-expertly) received. Finally, the diploma thesis concerns with the potential benefit of presented theories but also with their problematic parts. By that it tries to offer new tools of productive analysis and interpretation of LPDM to Czech discourse of literary science.