Fresky Siarda Noseckého v Sepekově
Frescoes of Siard Nosecký in Sepekov
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62781Identifikátory
SIS: 163321
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pučalík, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
18. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
František Siard Nosecký, Sepekov, premonstrátský řád, mariánská ikonografie, barokní malířství, poutní místoKlíčová slova (anglicky)
František Siard Nosecký, Sepekov, Premonstratensian order, Marian iconography, baroque painting, place of pilgrimageTato bakalářská práce Fresky Siarda Noseckého v Sepekově se věnuje osobě malíře Františka Siarda Noseckého (1693-1753) a jeho vrcholně barokní tvorbě pro premonstrátský řád, jehož byl sám členem. Nosecký pocházel z uměleckého prostředí. Jeho otec, Václav Jindřich Nosecký (1661-1732), byl rovněž významným malířem. V úvodních kapitolách bude představen život a dílo umělce, dále dějiny poutního místa v Sepekově. Práce bude především zaměřena na fresky poutního kostela Jména Panny Marie v Sepekově, které Nosecký vytvořil ve třicátých letech 18. století. Klenební malby s mariánskou tematikou odpovídají ikonografii premonstrátského řádu, přesto se zde nacházejí i některé netypické motivy. Kromě popisu fresek jsou v této práci rozebrány jednotlivé náměty, které malíř při své tvorbě v Sepekově použil. Bakalářskou práci uzavírá porovnání sepekovské freskové výzdoby s mariánskými cykly ve Křtinách a v Doksanech.
This Bachelor thesis Frescoes of Siard Nosecký in Sepekov deals with the painter František Siard Nosecký (1693-1753) and his high baroque work for Premonstratensian order. Nosecký came from artistic circles. His father, Václav Jindřich Nosecký (1661-1732), was a significant painter as well. In the opening chapters there are introduced the life and work of the painter and afterwards the history of the place of pilgrimage in Sepekov. The thesis is primarily focused on frescoes in Pilgrimage Panna Marie Church in Sepekov, which were created in 30th of 18th century. Vaulted paintings with Marian theme correspond with iconography of Premonstratensian order, yet there are some other untypical motifs to find, which were used during painting of his work of art. The Bachelor thesis is concluded by comparison of frescoes in Pilgrimage Panna Marie Church in Sepekov and frescoes with Marian cycles in Křtiny and Doksany.