Imerze ve videohrách: vztah hráče a avatara
Immersion in video games: a relationship between player and avatar
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/62527/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62527Identifikátory
SIS: 166250
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Buchtík, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
22. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
počítačové hry, přenos identityKlíčová slova (anglicky)
computer games, identity transferPráce se věnuje zatím málo prozkoumanému a koncepčně roztříštěnému tématu imerze ve videohrách. Imerze je poměrně komplexní přístup k jevu, že hráči jsou při dlouhodobém vystavení nějaké hře, jejím obsahem doslova pohlceni. V práci si nejdříve obecně přibližujeme dosavadní přístupy k výzkumu videoher a popisujeme základní dělení videoher podle žánrů a počtu hráčů. Následně vymezujeme vztah videoher k ostatním médiím. Dále si přibližujeme si dosavadní přístupy k tématu imerze. Ve vlastním výzkumu pak zkoumáme různé prvky, které mohou ovlivňovat míru imerze ve hrách. Na pozadí konceptu imerze se snažíme prozkoumat různé formy vztahu, který vzniká mezi hráčem a avatarem při hraní her. Za hlavní prvky ovlivňující navozování stavu imerze, a vzniku vztahu mezi hráčem a avatarem, tato diplomová práce považuje žánrová specifika her, jež určují základní herní mechanismy her. Dále jsou to rozdílné uživatelské strategie a motivace hraní her, příběh, vytváření avatara ve hře, hratelnost a s ní související audiovizuální zpracování.
This thesis is exploring a new approach to the little known and conceptually diversified subject of immersion in video games. Immersion is defined here as a complex approach to a state induced by a long term exposure of the player to a video game. In the beginning we explore different approaches to the study of video games and presenting our own basic typology of games. In the next part we present different understandings of the concept of immersion. Empirical part of this thesis explores different elements influencing the level of immersion. On the background of this concept we are also trying to suggest possible forms of player- avatar relationship. The main suggested elements influencing the immersion and creation of player-avatar relationship are game genre specifics, user strategies/motivations towards gaming, in-game story, avatar creation, quality of gameplay and audio-visual quality.