Kultura industriálu, fotografie a dítě
Industrial culture, photography and child
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62252Identifikátory
SIS: 149018
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Arbanová, Linda
Oponent práce
Sedlák, Michal
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
26. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
fotografie, výtvarná výchova, industrial, subjektivita, kulturní reflexe, vizuální kultura, grafika, kontrasty, sondaKlíčová slova (anglicky)
photography, art education, industrial, subjectivity, cultural reflection, visual culture, print making, contrast, sondPráce mapuje historické, sociální a umělecké aspekty industriální kultury se zaměřením na oblasti architektury a fotografie a okrajově pro doplnění také hudby. Důraz je kladen na počátek vzniku industriální architektury, její vývoj a následnou revitalizaci, umístění v současné kultuře. Dále na umělce, kteří se tímto tématem zabývali a zabývají na poli fotografie a malby. Přidána je i stručná kapitola o historii industriální hudby a rozhovor s významným hudebníkem tohoto stylu Franzem Trechlerem. Kromě vlastního přehledu výše zmíněných fenoménů předkládá práce také pohled nezaujatého dětského diváka na témata industriální architektury a fotografie. Ta jsou kombinována ve výtvarném výstupu formou koláže spolu s doplňujícím dotazníkem. Skupina respondentů sestává z několika tříd, aby bylo dosaženo co možná největšího věkového rozpětí. Práce poté srovnává výstupy věkových skupin s odpovídajícími Rámcovými vzdělávacími plány a vychází z hypotézy, zda je možné se úspěšně zhostit výtvarného úkolu na neznámé téma. Vlastní autorská výtvarná část sestává z dokreslovaných expresivně surrealistických koláží z vlastních a cizích fotografií nejen na téma industriální architektury, kde jsou kompozice inspirovány industriální hudbou.
Thesis tracks historical, social and artistic aspects of industrial culture, with focus on two main fields: architecture and photography. Thesis also includes a brief chapter about industrial music and interview with Franz Trechler, who is a famous musician, for completion. The outset of industrial architecture, its development and revitalization, placement in contemporary culture are the stressed themes. There is also focus on the artists who engaged/are engaging in industrial painting and photography. Apart from overview of aforementioned topics thesis also includes an opinion of unbiased child observer on industrial architecture and photography. These two are combined in a work of applied art consisting of collage of photographs with added mixed media. Complementary questionnaire was also part of the research. The group of children consists of three different classes so various ages could be represented. As a conclusion, thesis compares the works with corresponding parts of the RVP and rlooks into the hypothesis, that artwork on previously unknown topic can be succesfully fulfied. Original author's artwork consists of series of surreal collages using photographs, which are completed with drawing and where the compositions were inspired by industrial music.