Strategie řešení slovních úloh v historickém vývoji
Solving strategies of word problems in their historical development
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62162Identifikátory
SIS: 143417
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančařík, Antonín
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
4. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
slovní úlohy, řešení slovních úloh, řešitelské strategieKlíčová slova (anglicky)
word problems, solution of word problems, solving strategiesPráce se zabývá slovními úlohami řešitelnými pomocí lineárních rovnic. Cílem práce je vytvořit sbírku typových úloh, ve které jsou zastoupeny nejen úlohy aktuální, ale i historické, vybrané z různých období vývoje matematiky. V první části je ukázáno, jaký důraz klade Rámcový vzdělávací program na zařazování praktických úloh ve výuce matematiky. Je také zvýrazněn přínos slovních úloh pro rozvíjení matematické a finanční gramotnosti. Druhá část je věnována historii matematiky, se zaměřením na problematiku rovnic a slovních úloh, a to jak v celosvětovém měřítku, tak i na území dnešní České republiky. Třetí, nejobsáhlejší část je sbírkou typových úloh. Ty jsou rozdělené podle kontextu tak, jak jsou děleny obvykle v českých výukových materiálech pro základní a střední školy: úlohy o dělení na nestejné části, úlohy o pohybu, úlohy o společné práci a úlohy o směsích. Ve sbírce jsou obsaženy tři typy úloh: Aktuální úlohy jsou převzaty ze současných učebnic a sbírek. Historické úlohy jsou převzaté z historicky významných pramenů různých zemí. Zastaralé úlohy pochází především z minulého století. Jsou to úlohy neaktuální kontextem, terminologií apod., které jsou upravené pro přínosné použití ve výuce v současné době. Součástí každé úlohy je naznačení řešení pomocí lineárních rovnic a jejich soustav. Klíčová...
Title: Solving strategies of word problems in their historical development Abstract This thesis deals with word problems which can be solved by using linear equations. Its aim is to create a collection of current and historical problems selected from different periods of the history of mathematics. In the first part, the level of emphasis put on the use of word problems in the teaching of mathematics by the Framework Education Programme is shown.The contribution of word problems to developing mathematical and financial literacy is also highlighted The second part deals with the history of mathematics focusing on the domains of equations and word problems, both from a worldwide and Czech perspective. The third part is a collection of type problems. The problems are grouped according to context in the way it is usually done in Czech educational materials for primary and secondary schools: problems dealing with the division of a whole into unequal parts, problems dealing with movement, problems dealing with joint work and problems dealing with mixtures. The collection contains three types of problems. Current problems are adopted from contemporary textbooks and collections of problems for schools. Historical problems are taken from historically significant resources from different countries. Outdated problems...