Zum Phänomen des psychologischen Märchens. Am Beispiel ausgewählter Märchengeschichten von Gerlinde Ortner: Märchen, die den Kindern helfen und ihrer Anwendung in der Lesepraxis
To the phenomenon of psychological fairy tale. Using the example of selected fairy tales by Gerlinde Ortner: Fairy tales that help children and their application in the reading practice
K fenoménu psychologické pohádky. Na příkladu vybraných pohádek Gerlinde Ortner: Pohádky radí nejmenším a jejich užití ve čtenářské praxi
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62104Identifikátory
SIS: 136202
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Markvartová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
5. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
psychologisches Märchen, Gattung Kunstmärchen, Phantasie, Kinder, Pädagogik, Gerlinde OrtnerKlíčová slova (anglicky)
psychological fairy tale, art fairy tale genre, imagination, children, pedagogy, Gerlinde OrtnerPředložená bakalářská práce se zabývá pohádkovou knihou rakouské dětské psycholožky Gerlinde Ortner Pohádky radí nejmenším. Teoretická část práce popisuje úlohu fantasie v dětské literatuře a poté se zabývá současnou psychologickou pohádkou v kontextu žánru pohádky a to nejprve na poli literární vědy. Dále se zabývá postavením současné pohádky na rozhraní pedagogiky, psychologie i literární vědy a v neposlední řadě je samostatná kapitola věnována psychologické pohádce a jejím obměnám ve vývoji literatury pro děti a mládež. Praktická část práce je zaměřena především na analýzu vybraných pohádek z knížky Gerlinde Ortner a jejich užití v praxi pomocí analýzy dotazníků z výzkumu. Závěrem hodnotí, jestli je kniha pro dnešní děti přínosná. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The presented bachelor thesis deals with the fairy tale book Märchen, die den Kindern helfen by Austrian children psychologist Gerlinde Ortner. The theoretic part of the thesis first describes the function of imagination in children literature and then it deals with contemporary psychological fairy tale in the context of fairy tale genre in the field of literature theory. Then, it describes the position of contemporary fairy tale on the boundary of pedagogy, psychology, and literature theory. Last but not least, individual chapter is dedicated to psychological fairy tale and its variations in the evolution of the literature for children and young people. The practical part of the thesis is focused primarily on the analysis of fairy tales chosen from the book by Gerlinde Ortner and their use in practice by analysing questionnaires from the survey. In the conclusion, the thesis evaluates whether the book is beneficial for contemporary children. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)