Posturální funkce a motorické dovednosti dětí s vadným držením těla
Postural fuction and motor control in children with poor posture
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62046Identifiers
Study Information System: 160808
Collections
- Kvalifikační práce [1716]
Author
Advisor
Referee
Syslová, Jana
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
2. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
postura, posturální funkce, motorické dovednosti, dítě školního věku, vadné držení těla, vývojová porucha koordinace, vývojová dyspraxie, Movement Assessment Battery for Children 2Keywords (English)
posture, postural function, motor control, school children, faulty posture, poor posture, Developmental Coordination Disorder, Movement Assessment Battery for Children 2Předkládaná diplomová práce se zabývá dvěma diagnózami dětského věku - vadným držením těla a vývojovou poruchou koordinace. Ve své teoretické části shrnuje dostupné informace a aktuální poznatky o daných problematikách se zaměřením na etiologii, prevalenci v populaci, prognózu, metody hodnocení, diagnostiku i terapii. Hlavním cílem praktické části diplomové práce bylo zhodnotit motorické dovednosti cvičených dětí s vadným držením těla ve srovnání s dětmi běžné populace. Za tímto účelem byly výzkumná skupina (13 dětí, průměrný věk 9,85 let) a kontrolní skupina 1 (16 dětí, průměrný věk 9,94 let) otestovány testem Movement Assessment Battery for Children 2. Mezi motorickými dovednostmi cvičených dětí s vadným držením těla a motorickými dovednostmi dětí z běžné populace jsme neprokázali rozdíl. Dále jsme v práci zjišťovali, zda děti s vadným držením těla, které jsou vedeny v terapii, vykazují méně pohybové aktivity oproti běžné populaci. Z dotazníků vyplněných rodiči testovaných dětí jsme zjistili, že v kvantitě mimoškolní pohybové aktivity dětí s vadným držením těla a dětí z běžné populace není statisticky významný rozdíl. Rozdíl jsme neprokázali ani v testu postury a posturálních funkcí, kde bylo naším cílem zjistit, zda vadné držení těla dětí významně ovlivní výsledky tohoto testování. Powered by...
This diploma thesis focuses on two conditions that typically occure in childhood - poor posture and developmental coordination disorder. The theoretical part summarizes recent information on these diseases focusing on their etiology, prevalence, prognosis, methods of assessment, diagnosis and treatment. The main aim of the practical part was to evaluate the motor control of treated children with poor posture in comparison with children from the general population. The research group (13 children, mean age 9.85 years) and control group (16 children, mean age 9.94 years) were assessed using Movement Assessment Battery for Children 2. We found no significant difference between motor skills of treated children with poor posture and motor skills of children representing the general population. We also analysed whether treated children with poor posture reported less physical activity compared with the general population. By gathering data from questionnaires (completed by parents of tested children), no statistically significant difference was found. The difference was neither detected in test of posture and postural functions, where we investigated how poor posture of treated children can influence the results of the test. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)