Umělá inteligence do hry Desktop dungeons
Artificial intelligence for the game Desktop dungeons
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61887Identifiers
Study Information System: 158216
Collections
- Kvalifikační práce [10691]
Author
Advisor
Referee
Pilát, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
15. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
počítačové hry, umělá inteligence, evoluční algoritmyKeywords (English)
computer games, artificial intelligence, evolutionary algorithmsPočítačové hry žánru rogue-like jsou subžánrem počítačových RPG her pro jednoho hráče mezi jejichž znaky patří procedurálně generované prostředí a vysoká obtížnost. Uspět v nich je pro umělou inteligenci (AI) těžkou úlohou. Proto jsme implementovali framework pro tvorbu umělých hráčů pro rogue-like hru Desktop Dungeons. Rozebrali jsme možnosti přístupů k AI, a nakonec použili genetický algoritmus rekombinující hladové strategie. Výsledné AI hrálo hru na úrovni průměrného lidského hráče, vyhrávajíc v 72 % her. Tyto výsledky a framework mohou být použity ke zlepšení rogue-like her, procedurálních generátorů obsahu a umělé inteligence v podobných prostředích. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Rogue-like games are a subgenre of computer RPG games, featuring procedurally generated environment and permanent death. Winning them is a challenge for a human player, and more so for artificial intelligence (AI). In this work, we present a framework for implementing artificial players for a rogue-like game Desktop Dungeons. We then investigate options of suitable AI creation, and settle for using a genetic algorithm to fine-tune a greedy strategy. The resulting AI was as succesful as a mediocre human player, winning the game 72% of the time. This framework and results may be used to improve the quality of rogue-like games, procedural content generators, and artificial intelligence in similiar environments. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)