Vzdělávání a inovace s podporou ICT v mateřských školách
Education and innovation with the support of ICT in kindergartens
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61654Identifiers
Study Information System: 148327
Collections
- Kvalifikační práce [18678]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Závěrečná bakalářská práce předkládá v teoretické části poznatky z oblasti vzdělávání v mateřské škole s podporou informačních a komunikačních technologií. Sleduje možnosti využití, které jí dává rámcový vzdělávací plán, popisuje roli pedagoga a ředitele školy. Okrajově se dotýká i podpory ze strany státních institucí zejména České školní inspekce. Vysvětluje pojem inovace ve vzdělávání, pojednává o situaci v zahraničí a případných rizicích využívání moderních technologií v mateřské škole. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření sleduje roli ředitele mateřské školy v procesu implementace informačních a komunikačních technologií do výchovně vzdělávacího procesu mateřské školy, zjišťuje jaké informační a komunikační technologie se ve vybraných mateřských školách skutečně používají. V otevřených otázkách zjišťuje názory ředitelů na jejich plány s pořízením nových technologií, zkušenosti se využíváním stávajících a také názorů na největší a nečastější překážky v zařazení do výchovně vzdělávacího procesu.
The final bachelor's thesis presents in its theoretical part knowledge in the field of education in kindergarten with the support of information and communication technologies. It follows the possibilities of implication given by a general educational plan, describes the role of the teacher and the kindergarten principal. Marginally it deals with the support of the state institutions, especially the Czech School Inspectorate. The thesis explains the concept of innovation in education, discusses the situation abroad and the potential risks of using modern technology in kindergarten. The practical part, through a questionnaire survey, monitors the role of the kindergarten principal in the process of implementation of information and communication technologies in the educational process of kindergarten; it identifies which information and communication technologies are actually in use in selected kindergartens. In open-ended questions it has an ambition to seek the views of the kindergarten principals on their plans for the acquisition of new technologies, their experience with using the existing technologies and also their views on the largest and most common barriers to include new technologies in the educational process.